معلولان در هرات از برطرف نشدن چالش های موجود سد راه خود و عملی نشدن وعده های ادارات ذیربط انتقاد می‌کنند. امروز معلولان هرات در یک نشست خبری گفته اند که هنوز چالش های موجود سد راه آنان برطرف نشده و ادارات ذیربط هم نسبت به وعده های خود عمل نکرده اند. بیشتر خواسته های […]

معلولان در هرات از برطرف نشدن چالش های موجود سد راه خود و عملی نشدن وعده های ادارات ذیربط انتقاد می‌کنند.

امروز معلولان هرات در یک نشست خبری گفته اند که هنوز چالش های موجود سد راه آنان برطرف نشده و ادارات ذیربط هم نسبت به وعده های خود عمل نکرده اند.

بیشتر خواسته های معلولان، سهم دادن در فعالیت های دولتی، توزیع نمرات زمین، بورسیه های تحصیلی و امتیاز کار است.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید که حکومت نه تنها زمینه کار وفعالیت را برای معلولان فراهم نساخته بلکه نگاه باورمندانه نزد دولت نسبت به آنان نیست و این قشر بیشتر به حاشیه کشیده شده است.

او گفت:” اینها فکر میکنند که مورد تبعیض سیستماتیک قرار گرفتند و هیچ نوع نگاه باور مندانه ی از سوی حکومت نسبت به اینها وجود ندارد به این معنا است دولت پشت پاه زده به تمام وعده های آنان یعنی اینها به نوعی خود را بیگانه با ظنام، دولت و جامعه حساب میکنند در حالیکه به دشت نیازمند به دلجویی هستند اما هیچ گونه روایتی که بتواند زندگی شان را تغیر دهد از سوی دولت روی دست گرفته نشده”.

بر اساس قانون کار، معلولان حق سه درصد حضور در ادارات دولتی را دارند چیزیکه به گفته معلولان در نظر گرفته نشده و تعداد اندکی از آنان در ادارات شامل اند.

محمد رفیع فرهنگ، سرپرست اداره شهدا و معلولان هرات می گوید که در سال پیش رو به برخی از مشکلات معلولان رسیدگی می شود که یکی از آنها در نظر گرفتن بورسیه های تحصیلی است.

او گفت:” با دو نهاد همکار تفاهمنامه امضا کرده ایم که قرار است برای دستکم ۳ هزار معملول صنف های فن و حرفه راه اندازی کنیم که بتوانیم ازاین طریق زمینه خودکفا سازی آنها فراهم سازیم همچنان عقد قرار داد با دانشگاه های خصوصی است که بتوانیم زمینه تحصیل شان را فراهم سازیم و همچنان بایمتریک معلولین است”.

طی بیش از سه دهه جنگ در افغانستان، شمار زیادی از افراد بر اثر انفجار ها و شماری هم در خط نبرد معلول و معیوب شده اند.

بر اساس آمار اداره شهدا و معلولان هرات، در حال حاضر ۴ هزار معلول جنگی و ۴ هزار هم معلول غیر جنگی ثبت این اداره است؛ چیزی که به گفته مسئولان احتمال بیشتر شدن آن هم وجود دارد.

گزارش‌گر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد