آتش‌سوزی گسترده در بندر اسلام قلعه شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد. پیش از این صرافی‌ها دست به اعتصاب کاری زدند و حمل و نقل موترهای باری هم متوقف شده بود. اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید که ۵۰۰ موتر طعمه حریق شده و برابر تخمین‌های ابتدایی تا ۵۰ میلیون دالر به بخش خصوصی […]

آتش‌سوزی گسترده در بندر اسلام قلعه شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد.

پیش از این صرافی‌ها دست به اعتصاب کاری زدند و حمل و نقل موترهای باری هم متوقف شده بود.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید که ۵۰۰ موتر طعمه حریق شده و برابر تخمین‌های ابتدایی تا ۵۰ میلیون دالر به بخش خصوصی خسارت وارد شده است.

محمد یونس قاضی زاده، رییس این اتاق، آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه را تیر خلاص بر اقتصاد و سکتور خصوصی حوزه غرب و فاجعه اقتصادی بی‌پیشینه در ۲۰ سال پسین می‌داند.

تا هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نشده و یک هیأت برای تحقیق ابعاد حادثه تشکیل شده است.

اما رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات می‌گوید که آتش‌سوزی زمانی اتفاق افتاده که از مواد سوختی نمونه‌‍گیری می‌شده است.

هر چند برخی منابع از سوختن و کشته شدن دهها تن خبر می‌دهند، اما بر پایه آمارهای صحت عامه هرات تا کنون ۱۷ زخمی در شفاخانه حوزه‌یی هرات به ثبت رسیده که حال ۲ تن از آنان وخیم گزارش شده است.  

عبدالوحید قتالی، والی هرات که دیشب به محل حادثه رفته می‌گوید امکانات هرات برای فرونشاندن آتش کافی نیست و اداره محلی از وزارت‌های دفاع، داخله، امنیت ملی و کشور ایران نیز درخواست کمک کرده است.

والی هرات می‌گوید که نیروهای امنیتی در محل رویداد حاضر شده‌اند تا جلو هر گونه چپاول و سوء استفاده‌ها را بگیرند.“نزدیک به ۲۰۰۰ واسطه را توانستیم که مصوون حفظ بکنیم. ۱۵۰۰ موتر را به پشت مرز ایران سوق دادیم و حدود ۴۰۰ موتر را به طرف هرات روان کردیم.”

ویدیوهایی که در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست میشود قدرت آتش‌سوزی را به قدری نشان می‌دهد که حتی تانکرهای گاز و تیل به هوا پرتاب می‌شود.

شماری از صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران امروز در یک نشست خبری در شهرک صنعتی هرات مسوولان گمرک و وزارت مالیه را در آتش‌سوزی بندر اسلام قلعه مقصر می‌دانند.

آنان مدعی‌اند که اموال خود را در آتش‌سوزی و چور و چپاول پس از آن از دست داده‌اند.

این سرمایه گذاران، خواهان بررسی دقیق حادثه، برخورد با عاملان و پرداخت غرامت هستند و هشدار می‌دهند در صورتی که به خواسته‌های‌شان توجه نشود به اعتصاب و اعتراضات سراسری دست خواهند زد.

اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که موترهای حامل مواد خام صنعت‌گران طعمه حریق و چور و چپاول شده است.

حمیدالله خادم، رییس این اتاق خواهان پرداخت غرامت از سوی دولت و رسیدگی به خواسته‌های بخش خصوصی است.

گمرک هرات نزدیک به ۲ سال پیش بر اساس طرح وزارت مالیه در حالی به اسلام قلعه منتقل شد که به گفته بخش خصوصی تا کنون هیچ توجهی به زیرساختها از جمله موضوعات ایمنی آن نشده است.

با همه اینها، دود این آتش به چشم همه مردم خواهد رفت و بر اساس پیش‌بینی آگاهان اقتصادی در روزهای آینده‌ قیمت کالاها از جمله مواد سوختی افزایش خواهد یافت.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد