تداوم جنگ، آن هم در آستانه گفت‌وگوهای صلح زندگی مردم را با انواع چالش‌های بی شماری روبه‌رو کرده. ولسوالی‌های دوردست و روستاها بیشتر از نقاط دیگر طعم تلخ جنگ و نا امنی را می‌چشند و زنان در این میان از آسیب‌پذیرترین قشرها به شمار می‌روند. شماری از زنان ولسوالی پشت‌کوه هرات پشتیبانی‌شان را از ادامه […]

تداوم جنگ، آن هم در آستانه گفت‌وگوهای صلح زندگی مردم را با انواع چالش‌های بی شماری روبه‌رو کرده.

ولسوالی‌های دوردست و روستاها بیشتر از نقاط دیگر طعم تلخ جنگ و نا امنی را می‌چشند و زنان در این میان از آسیب‌پذیرترین قشرها به شمار می‌روند.

شماری از زنان ولسوالی پشت‌کوه هرات پشتیبانی‌شان را از ادامه گفت‌وگوهای صلح اعلام کردند و می‌گویند که ادامه جنگ زندگی را برای همه مردم و به ویژه زنان سخت‌تر کرده است.

زنان ولسوالی پشت کوه امروز دهها کیلومتر راه پیمودند و در مرکز شهر هرات ندای صلح خواهی شان را بلند کردند.  

در میان زنان پشت‌کوه سهیلا که صنف نهم مکتب است پدرش را چند سال پیش در جنگها از دست داده.

کسانی که چون سهیلا عزیزان خود را در جنگها از دست داده‌اند می‌گویند که تنها آمدن صلح است که می‌تواند التیام‌بخش دردها و رنج‌های جامعه و به‌ویژه زنان باشد.“ما حاضریم که خون عزیزان خود را به آنها ببخشیم. خواهان جنگ نیستیم که کسان دیگری هم به خاطر خون پدر من کشته شوند.”

خلیل احمد یکی از معلمان ولسوالی پشت کوه هم همراه با شماری از زنان به شهر هرات آمده است.

زمانی که از او درباره وضعیت آموزش در ولسوالی پشت‌کوه سوال کردم سکوت کرد و اشک در چشمانش حلقه زد.  با بغض برایم گفت که او آرزو دارد تا جنگ ختم شود.“به حیث یک معلم از طرفهای درگیر صلح می‌خواهم. آرزویم این است که فرزند طالب، مجاهد و دولتی را یک شاگرد خوب به این جامعه تقدیم کنم.”

جنگ در ولسوالی‌ها سبب شده تا وضعیت زنان همچنان رو به عقب‌گرد باشد.

انیسه سروری، رییس امور زنان هرات می‌گوید که جنگ و درگیری در ولسوالی‌ها زنان را از حق آموزش، خدمات صحی و دیگر حقوق اولیه محروم ساخته است.

زنان در حالی از گفت‌وگوهای صلح حمایت و از ادامه جنگ نفرت خود را اعلام می‌کنند که ۲۰ روز از شروع دور دوم مذاکرات صلح در قطر می‌گذرد و این روند با بن‌بست بر خورده است.

زنان؛ مادر، دختر و یا همسر قربانیان جنگ هستند و درد یتیمی، بی‌سرپرستی و داغ فرزند از همه بیشتر این قشر را تشنه صلح ساخته است.  

شماری از زنان ولسوالی پشت‌کوه هرات خواهان برقراری آتش بس و ختم جنگ هستند و می‌گویند که تنها صلح است که می تواند آلام و دردهای آنان را التیام بخشد.

همزمان ریاست امور زنان هرات می گوید که تداوم جنگ در ولسوالی‌ها سبب شده تا حق دسترسی به خدمات صحی، آموزش و دیگر حقوق زنان پایمال شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد