نخستین مرکز توانبخشی کودکان کم توان ذهنی در حوزه ی غرب گشایش یافت. این مرکز همزمان با سفر بشیر احمد ته ینج، وزیر کار و امور اجتماعی گشایش یافته است. بشیر احمد ته ینج، وزیر کار و امور اجتماعی در سفرش به هرات می گوید قرار است برنامه های آموزشی به منظور تقویت ذهنی در […]

نخستین مرکز توانبخشی کودکان کم توان ذهنی در حوزه ی غرب گشایش یافت.

این مرکز همزمان با سفر بشیر احمد ته ینج، وزیر کار و امور اجتماعی گشایش یافته است.

بشیر احمد ته ینج، وزیر کار و امور اجتماعی در سفرش به هرات می گوید قرار است برنامه های آموزشی به منظور تقویت ذهنی در این مرکز راه اندازی شود.

او گفت:” هدف ما به هرات زیر پوشش قراردادن اطفال آسیب پذیر و بخصوص اطفالی است که معلولیت ذهنی دارند و به نیازمندی های بیشتر ضرورت دارند، تمام تلاش ما این است که اینها زود تر و وسیع تر نظر به امکانات حکومت و نهاد های همکار زیر پوشش قرار بدهیم و در تلاش هستیم که ظرفیت این مرکز را افزایش دهیم که اینها بتوانند اطفال بیشتری جذب کنند”.

براساس معلومات وزارت کار و امور اجتماعی، در سطح کشور یک ونیم درصد از افراد جامعه را کودکان کم توان ذهنی تشکیل میدهند.

حفیظه امین، حقوق دان می گوید یکی از اولویت های کاری دولت باید فراهم سازی زمینه آموزش و پروش این چنین افراد باشد.

او گفت:” براساس قانون اساسی کشور همه اتباع باید که از حقوق مساوی برخوردار باشند به این اساس این چنین اطفال و اشخاصی که در جامعه داریم در صدر اول کاری دولت باید که قرار داشته باشد و دولت مراکز مشخص تعلیمی و ارتقا ظرفیت در نظر گیرد و از لحاظ سهولت ها هم رفت و آمد در نظر گیرد”.

قرار است در این مرکز برنامه های آموزشی، مهارت های زندگی و تقویت ذهنی به گونه معیاری روی دست گرفته شود.

سید وحید قتالی، والی هرات می گوید که در سال جاری برنامه های زیادی برای افراد دارای معلولیت روی دست گرفته شده اما کافی نیست.

او گفت:” اگر لیست برنامه های کاری امسال را ببینید با وجود اینکه سال کرونایی بوده حد اقل اداره دولتی که بسیار موفق عمل کرده، برای توان بخشی، ارتقای ظرفیت، تعلیم و تربیه و برای صحت افراد دارای معلولیت بسیار کار شده اما کفایت نمیکند”.

در این مرکز آموزشی و مهارت ۹۰ تن که ۲۰ تن شان را دختران تشکیل می دهند مشغول فراگیری برنامه های آموزشی، مهارت های زندگی و تقویت ذهن هستند.

شمار کودکانی که نیازمند به مراکز توابخشی ذهنی هستند مشخص نیست اما به وضوح تعداد مراکزی که در این عرصه فعالیت کنند، کافی نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد