زلمی دوکانداری بود که تا دیروز در دوکان پوست و روده فروشی در منطقه دروازه خوش هرات کار می‌کرد، اما امروز اطلاعیه فوتی او بر در مارکت، دوکان و موترش به چشم می‌خورد. قتل زلمی توسط دزدان مسلح در نزدیکی فرماندهی پلیس هرات، خشم و اعتراض دوکانداران محل و بستگان او را بر انگیخته است. […]

زلمی دوکانداری بود که تا دیروز در دوکان پوست و روده فروشی در منطقه دروازه خوش هرات کار می‌کرد، اما امروز اطلاعیه فوتی او بر در مارکت، دوکان و موترش به چشم می‌خورد.

قتل زلمی توسط دزدان مسلح در نزدیکی فرماندهی پلیس هرات، خشم و اعتراض دوکانداران محل و بستگان او را بر انگیخته است. شاگرد او هم که دیروز در این رویداد زخمی شده بود امروز در شفاخانه بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

این افراد دیروز هنگامی که از صرافی مبلغی پول را انتقال می‌دادند در مقابل دوکانش بدست گروهی از دزدان مسلح هدف قرار گرفتند.

زبیر پسر زلمی، باورش نمی‌شود که پدرش در مقابل چشمان انبوهی از مردم و در نزدیکی فرمان‌دهی پولیس به قتل رسیده است.“۱۰ تا دوازده فیر شد. این هم قوماندانی! یک نفر نیامد. و هق هق گریه…”

این تنها زبیر نیست که امروز عزادار پدرش شده، در چند ماه اخیر دزدی‌های مسلحانه قربانی‌های زیادی از مردم هرات گرفته.

شاهدان عینی می‌گویند که گروهی از دزدان مسلح در مقابل چشمان دهها دوکاندار زلمی را به گلوله بسته و از دست آنها هیچ کاری برنیامده است.

نمایندگان شورای ولایتی و مجلس نمایندگان بارها از شدت گرفتن نا امنی‌ها و دزدی‌های مسلحانه در هرات انتقاد و شکایت کرده‌اند.

تا کنون چندین بار شهروندان با آوردن جنازه‌ها در مقابل دفتر والی هرات دست به اعتراض زده‌اند و خواهان دستگیری عاملان این رویدادها شده‌اند.

غلام‌فاروق نظری، عضو مجلس نمایندگان، مسوولان امنیتی را متهم به ضعف و بی‌کفایتی می کند.“۱۰۰ متر از قوماندانی امنیه دور است. ۵ نفر مسلح وارد مارکت تجارتی می‌شوند. این ضعف و ناتوانی نهادهای کشفی و استخباراتی است.”

پولیس هرات با تأیید این رویداد گفته زلمی نزدیک به یک میلیون افغانی را از صرافی انتقال میداده و در زمان درگیری با دزدان کشته شده.

عبدالاحد ولی، زاده سخنگوی پولیس هرات، می‌گوید این شخص بدون اطلاع و هماهنگی پولیس پول را انتقال میداده.“بر اساس اظهاراتی که به پولیس داده شده سارقین حدود ۹ و نیم لک افغانی را با خود بردند. زمانی که هر هم وطن ما یک محموله بزرگ پول را انتقال می‌دهد ایجاب می‌کند که پولیس را در جریان بگذارد و ما آمادگی داریم تا او را حمایت کنیم.”

این نخستین بار نیست که شهروندان به خاطر انتقال پول بدست دزدان مسلح در مرکز شهر کشته می‌شوند.

چندی پیش نیز دو تن از شهروندان هنگام انتقال پول در نزدیکی دفتر والی هرات از سوی دزدان مسلح به قتل رسیدند.

غلام فاروق نظری، عضو مجلس نمایندگان در واکنش به خواست فرماندهی پولیس آن را غیر مسوولانه می‌داند.

آقای نظری می‌گوید که روزانه صدها میلیون افغانی در هرات جا به جا می‌شود و این در توان نیروهای پولیس نیست تا پول انتقال بدهد.

شورای ولایتی، افزایش دزدی‌ها و آدم ربایی‌ها در هرات را به دلیل فساد و سهل‌انگاری فرمان‌ده پولیس می‌داند و خواهان برکناری او هست.

در مقابل، اما فرمانده پولیس بارها این ادعاها را رد کرده و شورای ولایتی را متهم به امتیازگیری کرده.

در میان این اتهام‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها، این مردم هستند که هر روز بهای سنگینی می‌پردازند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد