بسم الله صدیقی، بازرگانی که ۶ سال پیش بنیاد خیریه‌یی را راه‌اندازی کرد، تا کنون برای بیش از ۶۰۰ زن در هرات زمینه اشتعال را فراهم کرده است. بنیاد خیریه صدیقی برای زنان نیازمند بین ۱۸ تا ۴۰ سال دوره رایگان ۶ ماهه خیاطی برگزار می‌کند. و در پایان برای هر کارآموز یک ماشین خیاطی […]

بسم الله صدیقی، بازرگانی که ۶ سال پیش بنیاد خیریه‌یی را راه‌اندازی کرد، تا کنون برای بیش از ۶۰۰ زن در هرات زمینه اشتعال را فراهم کرده است.

بنیاد خیریه صدیقی برای زنان نیازمند بین ۱۸ تا ۴۰ سال دوره رایگان ۶ ماهه خیاطی برگزار می‌کند. و در پایان برای هر کارآموز یک ماشین خیاطی اهدا می‌شود.

بسم الله صدیقی، موسس بنیاد صدیقی می‌گوید که شماری از فارغان این دوره‌های آموزشی اکنون تولیدی‌های بزرگی راه‌اندازی کرده‌اند.

به گفته صدیقی، این زنجیره نیکی ادامه یافته و در این تولیدی‌ها ده‌ها زن مشغول به کار شده‌اند.“منظور ما این بوده که مردم فقیر و بیچاره از فقر و گدایی و از کار کردن در خانه‌های مردم و محرم و نامحرم نجات پیدا کنند. در خانه خود اقلا اگر یک پیراهن بدوزند ۲۰۰ افغانی پیدا می‌کنند و از مزدوری در خانه‌های مردم خیلی بهتر است.”

براساس گفته‌های مسوولان بنیاد، برنامه‌های آموزشی تنها برای زنان نیازمند است.

عبداللطیف صدیقیار، مدیر اداری بنیاد صدیقی می‌گوید که اکنون ۸۰ زن مشغول کارآموزی هستند.“فعلا ۲ استاد داریم. زنان نیازمند را با تأیید وکیل گذر محل و ملا امام مسجد شناسایی می‌کنیم و در صورتی که غریب و بیچاره باشند در بنیاد خود جذب می‌کنیم.”

شمار زیادی از نیکوکاران و بازرگانان تنها با کمک‌های نقدی از نیازمندان دست‌گیری می‌کنند.

آقای صدیقی، اما از نیکوکاران و بازرگانان می‌خواهد تا برای نیازمندان کارهای بنیادی کنند و به جای ماهی دادن ماهی‌گیری یاد بدهند.“اگر ما یک بوجی برنج و یا روغن و آرد به کسی کمک کنیم در یک ماه مصرف می‌شود. بعد از یک ماه چه می شود؟ بهتر این است که کار بنیادی شود تا مردم از فقر و بیچارگی همیشه‌گی نجات پیدا کنند.”

کار آموزان این بنیاد خیریه امیدوارند که پس از فراغت از این دوره آموزشی در چرخاندن چرخه اقتصادی خانواده‌ها سهم فعال‌تری بگیرند.

این دوره‌های آموزشی برای انیس گل که شوهرش کارگر است کمک کرده تا ۵۰ درصد شکست و ریخت روزگارش را از این راه تأمین کند.

الاهه محمدی، یکی دیگر از کارآموزان است که در رشته ریاضی از دانشگاه فارغ شده. او پس از فراغت نتوانسته هیچ کاری پیدا کند. حالا که کار خیاطی را فرا گرفته در خانه دست به کار شده و برای نزدیکان و آشنایان لباس می‌دوزد.

عادله صدیقی، یکی از استادان این بنیاد است که در خانه هم خیاطی می‌کند.

او می‌گوید که بسیاری از زنان در خانواده‌های سنتی نمی‌توانند در بیرون از خانه کار کنند. به گفته عادله، شاگردان او می‌توانند در خانه و در کنار سرپرستی بچه‌ها مصروف به کار شوند و درآمد داشته باشند.

این برنامه آقای صدیقی برای توان‌مندسازی زنان و کمک به نیازمندان هرات در نوع خود کم‌سابقه به شمار می‌رود. تجربه‌ها نشان می‌دهد که وابسته‌گی اقتصادی زنان در افزایش خشونت‌های خانه‌گی نقش کلیدی داشته است.

اقدامات نیکوکارانه‌یی از این دست نه تنها به اقتصاد خانواده‌ها مفید است، بلکه به نوعی خشونتها علیه زنان را نیز کاهش می‌دهد.

گزارشگر: جواد محمدی

ویرایش متن: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد