همه ساله شماری از افراد در کشور به دلیل جنگ ها و حملات انتحاری و انفجاری کشته و زخمی می شوند. با همه ی اینها هنوز مردم امیدوارند که روزی صلح در افغانستان حکمفرما شود. امروز اینجا در هرات اولین کنفرانس مشورتی صلح با قربانیان جنگ، راه اندازی شد و شماری از معلولین وافراد آسیب […]

همه ساله شماری از افراد در کشور به دلیل جنگ ها و حملات انتحاری و انفجاری کشته و زخمی می شوند.

با همه ی اینها هنوز مردم امیدوارند که روزی صلح در افغانستان حکمفرما شود.

امروز اینجا در هرات اولین کنفرانس مشورتی صلح با قربانیان جنگ، راه اندازی شد و شماری از معلولین وافراد آسیب دیده از جنگ، خواسته ها و نظریات خود را مطرح کردند.

آنان می گویند که باید حکومت حقوق و جایگاه معلولین را حتی در میز مذاکره در نظر گیرد.

با این حال سید اشرف سادات، فعال مدنی بر این باور است که تاکنون انعطاف پذیری و فضای اعتماد نسبت به صلح صورت نگرفته و جنگ مردم را در تنگنا قرار داده است .

اوگفت:” متاسفانه در شرایطی که ما به شدت نیازمند انعطاف پذیری در روند جاری در افغانستان هستیم بخاطریکه همه چیز مقدمات خود را می طلبد و بخصوص صلح که یک پروسه کلانی است باید که انعطاف پذیری صورت می گرفت و اعتماد سازی می شد اما همچنان جنگ و کشتار وجود دارد و مردم از موجودیت گروه های تروریستی و ضد امنیت به شدت در تنگنا قرار گرفته اند”.

این در حالیست که هنوز گفتگو های دوحه به نتیجه ای نرسیده و جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان هنوز قربانی میگیرد.

سید رحمان نیازی، عضو دارالانشاء میکانیزم افغانستان برای صلح همه شمول، می گوید که قرار است تمام خواسته ها، نظریات و راه حل ها از نزد معلولین در کنفرانس مشورتی صلح با قربانیان جنگ در حوزه غرب جمع آوری و با شورای عالی مصاحله ملی شریک شود.

او گفت:” میکانیزم افغانستان یک میکانیزم انتقالی است که به حکومت تفاهم دارد و ما وقتی صدای مردم را میگیریم و به میز مذاکره می سپاریم و امروز هر خواست و اعلامیه که در این کنفرانس مطرح شود به هیئت مذاکره کننده سپرده می شود و گروه طالبان می سپاریم و نظریات و پیشنهادات و موقف را میگیریم و دوباره به این افراد شریک ساخته می شود”.

این در حالیست که از آغاز گفتگوهای صلح در افغانستان ماهها می گذرد و دو طرف هنوز وارد مرحله ی جدی مذاکرات نشده اند.

رهایی بیش از ۶ هزار از اعضای طالبان از زندان های دولت، سبب شلوغ شدن جبهات جنگ شد و حالا طالبان خواستار رهایی ۷ هزار زندانی دیگرشان هستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد