در شهری که بیشتر مردم بی‌موتر و جیب خالی‌اش از موترهای شهری استفاده می‎کنند اما بسیاری از دختران هرات  در یک روز عروسی شان از لباس گرفته تا آرایش صورت، مبلغ کمرشکنی را به مصرف می‌رسانند. این دختران نو عروس روز عروسی را تکرار ناشدنی می‌دانند و به این باور اند که در روز عروسی […]

در شهری که بیشتر مردم بی‌موتر و جیب خالی‌اش از موترهای شهری استفاده می‎کنند اما بسیاری از دختران هرات  در یک روز عروسی شان از لباس گرفته تا آرایش صورت، مبلغ کمرشکنی را به مصرف می‌رسانند.

این دختران نو عروس روز عروسی را تکرار ناشدنی می‌دانند و به این باور اند که در روز عروسی چشم همه به عروس دوخته شده و باید عروس طوری آراسته باشد که توجه همگی را به خود جلب نماید و متفاوت از دیگران باشد.

اما این جلب توجه به قیمت بیش از بیست هزار افغانی در یک روز با اقتصاد و در آمد مردم ما نه تنها که مطابقت ندارد بلکه بالاتر از توان شهروندان جیب خالی می‌باشد.

سکینه (نام مستعار) دختری است که برای جلب توجه دیگران در مراسم عروسی‌اش بیشاز بیست هزار افغانی برای آرایش و آراستن صورتش به مصرف رسانده است.

وی اضافه کرد:” هر چند بالای خانواده‌ی داماد بسیار سنگین تمام می‌شود اما، آرزوی هر دختر در زندگی یک بار عروس شدن است.

لینا از دیگر دخترانی است که به آراستن صورت عروسان اهمیت زیادی قائل است و در این مورد به خبرگزاری خاورمیانه چنین گفت ” عروسی جشن است که فقط یک بار آن‌را تجربه می‌نماییم، بنابراین باید به هر حالت و شرایط قیمت  آن‌را پرداخت نماییم و حتی فقیرترین افراد باید به خاطر چشم‎وهم‌چشمی که در بین فامیل‌ها وجود دارد، کم نیاورند”

در همین حال شماری از آرایشگرها در شهر هرات هم تأیید می‌کنند که شماری زیادی از دختران برای آراسته کردن خویش در محفل عروسی بیش از بیست هزار افغانی پرداخت می‌نمایند.

گل‌نسا آرایشگری است که برخی اوقات آراسته کردن یک عروس تا به سی‎هزار هم دریافت کرده است.

وی افزود “برخی اوقات به خاطر جوش و لکه خطوط اضافی و چین و چروک نیازمندی کاری بیشتری است که به خواست مشتریان با مبلغ بیشتر انجام می‌شود.

اما جامعه شناسان رقابت‎های ناسالم، عدم آگاهی و چشم‎وهم‌چشمی را عامل عمده این چالش بزرگ می‌دانند.

علی‌الله آزاد استاد دانشگاه به این باور است که بخاطر عدم درک درست خانواده ها و دختران، اساس خوشبختی را مصارف زیاد و آرایش می‌دانند.

این مصارف در حالی صورت می‌گیرد که معاش یک کارگر در یک ماه از ۱۰ هزار تجاوز نمی‌کند و بیشتر مردم از بیکاری رنج می‌برد.

دسته بندی: اجتماعی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد