تولیدات کشمش هرات ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. مسئولان اداره زراعت می گویند که در سال جاری، هرات دستکم ۱۵ هزار تن کشمش تولید خواهد کرد. بشیراحمد احمدی، معاون این اداره گفت:” خوشبختانه وضعیت باغداری در هرات خوب بوده و بیش از ۸ هزار هکتار زمین به باغ های انگور اختصاص […]

تولیدات کشمش هرات ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

مسئولان اداره زراعت می گویند که در سال جاری، هرات دستکم ۱۵ هزار تن کشمش تولید خواهد کرد.

بشیراحمد احمدی، معاون این اداره گفت:” خوشبختانه وضعیت باغداری در هرات خوب بوده و بیش از ۸ هزار هکتار زمین به باغ های انگور اختصاص داده شده و تولید امسال تقریبآ ۱۴۰ هزار تن بوده که بیش از دستکم ۶۰ درصد آن به بازار عرضه شده و بقیه به کشمش به مصرف رسیده که تقریبآ ۱۵ هزار تن کشمش داریم که نسبت به سال قبل تقریبآ ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد”.

تولید انگور هرات امسال به حدود ۱۴۰ هزار متریکتن می رسد که دستکم ۴۰ درصد آن به تولید کشمش اختصاص داده شده است.

با این حال آقای احمدی می گوید که یکی از دلایل افزایش تولیدات کشمش، ایجاد حدود یک هزار کشمش خانه در هرات است.

او گفت:” امسال یک هزار کشمش خانه در هرات ایجاد شد که دستکم ۸۰ درصد کارشان تکمیل شده و بودجه ای که امسال از طریق مصونیت محصولات زراعتی در نظر گرفته شده بود ۵۷۱ میلیون افغانی است که برای بیش از ۱۴۰۰ ساختمان کشمش خانه و ذخیرگاه کچالو و پیاز به مصرف رسیده است”.

از سوی هم مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می گویند که طی هفت ماه گذشته بیش از ۱۴۰۰ تن کشمش به خارج از کشور صادر شده است.

محمد رفیع رحمانی، آمر اجرایه این اتاق می گوید که این محموله ها به ارزش بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دالر  می رسد که بیشتر به کشورهای خاورمیانه صادر شده است.

او گفت:” در سال ۱۳۹۸ به مقدار ۳۳۰۰ تن کشمش و به ارزش بیش از ۳ میلیون و ۶۸۹ هزاردالر صادرات داشتیم به کشور های خاورمیانه و در سال ۱۳۹۹ و طی هفت ماه گذشته به مقدار ۱۴۱۱ تن کشمش به ارزش بیش از یک میلیون و ۶۱۹ هزار دالر صادرات داشتیم”.

اما آنچه که تاکنون نگرانی نزد باغداران و تولید کنندگان کشمش هرات وجود دارد، نبود بازار است.

با این حال آقای رحمانی می گوید که بازار های جدیدی برای کشمش هرات رونما شده و تنها در سال قبل، ۳۳۰۰ تن کشمش به خارج از کشور صادر کرده اند.

او گفت:” یکی از کشور های که تازه خریدار محصولات زراعتی هرات شده کشور بنگلادیش است و در تلاش هستیم که چرخش محصولات زراعتی را از سمت کشور های خاورمیانه به سمت جنوب شرق آسیا مثل مالیزیا، اندونزیا، سنگاپور و تایلند داشته باشیم”.

کشمش و زعفران، از محصولات زراعتی هرات است.

سال قبل از باغ های هرات حدود ۱۳۰ هزار تن انگور برداشت شد که از این میان دستکم ۱۴ هزار تن کشمش تولید شده بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد