بند آب گردان سلما، یکی از پروژه های بزرگ زیربنایی کشور است که در کنار ذخیره آب، توانایی تولید ۳۲ میگاوات برق را دارد. در شرایطی که هرات با کاهش شدید ولتاژ و کمبود انرژی برق روبروست، مسئولان اداره برشنا میگویند مخالفان مسلح دولت یکی از پایه های برق تولیدی بند سلما را هدف قرار […]

بند آب گردان سلما، یکی از پروژه های بزرگ زیربنایی کشور است که در کنار ذخیره آب، توانایی تولید ۳۲ میگاوات برق را دارد.

در شرایطی که هرات با کاهش شدید ولتاژ و کمبود انرژی برق روبروست، مسئولان اداره برشنا میگویند مخالفان مسلح دولت یکی از پایه های برق تولیدی بند سلما را هدف قرار داده اند.

تمیم صافی، رئیس اداره برشنا می گوید که به دلیل تهدیدات امنیتی، آنان قادر به ترمیم مجدد این پایه ی برق نیستند.

او گفت:” مخالفان مسلح دولت یکی از پایه ها را تخریب کردند و لین هم به مرمی زدند و قطع کردند و تمام ارگان های امنیتی هم به جریان است و روزانه ما مکتوب روان میکنیم که چی وقت ما به ساحه برویم و ترمیم کنیم”.

در چند روز گذشته قطع و وصل برق، شکایت و انتقاد شهروندان هرات را برانگیخته است.

مسئولان اداره برشنا می گویند که اگر پایه و لین برق مسیر بند سلما ترمیم شود، ۳۲ میگاوات برق به انرژی شهری اضافه خواهد شد.

آقای صافی می گوید که حضور مخالفان مسلح دولت در منطقه، علاوه بر تخریب پایه ها، تهدیداتی را متوجه بند برق سلما نیز کرده اند.

او گفت:” همیشه از سوی مخالفان مسلح تهدید است که ما لین ترکمنستان و ایران را هدف قرار می دهیم و چندی قبل دومرتبه یکی از پایه ها در ساحه ولسوالی غوریان هدف انفجار قرار دادند که خوشبختانه تیم های ما فعال ساختند”.

بند سلما در ولسوالی چشت دستکم ۱۷۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

عبدالرحیم صالحی، مسئول کمیته انکشافی شورای ولایتی هرات می گوید که گروه طالبان با این کار دست به اخاذی می زنند و حکومت باید برای حل این مشکل، قوی عمل کند.

اوگفت:” طالبان فقط میخواهند که اخاذی کنند حتی از بعضی از قریه های ولسوالی ها پول صرفیه برق را جمع آوری میکنند و اخطار می دهند که پایه ها را انفجار میدهیم و یا لین را قطع میکنیم و باید برای ما عشر بدهید و باید که حکومت در این قسمت قوی عمل کند”.

در حال حاضر گروه طالبان در بیشتر ولسوالی های هرات حضور دارند و در برخی از ولسوالی ها مقابل نیروهای امنیتی می جنگند.

با این همه جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید که به اساس هدایت اداره محلی تمام ظرفیت، امکانات و منابع در اختیار اداره برق قرار دارد و آمادگی نزد نیروهای امنیتی برای تا امنیت مسیر بند سلما وجود دارد.

او گفت:” شاید که دشمن بنابر عوامل مختلفی مشکلاتی ایجاد کند اما این به این معنا نیست که حضور دشمن به حدی باشد که مانع اجرای پروژه های توسعه یی و انکشافی شود. ما در هر ساحه که تهدید و خطر وجود داشته باشد و دیدیم که ما در ولسوالی پشتون زرغون به دشمن درس عبرتی دادیم به طالب و در هر کجا که ضرورت باشد بخاطر تامین امنیت”.

طی سالهای اخیر و از زمان بهره برداری از بند سلما، بارها مخالفان مسلح دولت دست به تخریب پایه ها و قطع لین ها زده اند.

اما این تنها پایه های این مسیر نیست که توسط گروه طالبان تخریب می شود بلکه پایه های خط ایران هم بارها در ولسوالی غوریان هدف قرار گرفته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد