پس از سرد شدن هوا و آغاز موج دوم کرونا، وزارت صحت عامه برای مهار همه گیری ویروس کرونا و کاهش فوتی های ناشی از آن، تالار ها، حمام ها و کافیشاپ ها را تعطیل کرد. بر اساس آمار اداره ی صحت عامه روزانه بیش از ۳۵۰۰ مهاجر از ایران وارد افغانستان می شود. از […]

پس از سرد شدن هوا و آغاز موج دوم کرونا، وزارت صحت عامه برای مهار همه گیری ویروس کرونا و کاهش فوتی های ناشی از آن، تالار ها، حمام ها و کافیشاپ ها را تعطیل کرد.

بر اساس آمار اداره ی صحت عامه روزانه بیش از ۳۵۰۰ مهاجر از ایران وارد افغانستان می شود.

از این تعداد ۱۵ تا ۲۰ تن شان مشکوک به کرونا تشخیص داده می شود که شماری از آنها به دلیل وضعیت وخیمی که دارند مستقیما روانه ی شفاخانه می شوند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات تاکید می کند که در قسمت ورود مهاجران، حکومت باید محدودیت ایجاد کند.

“شما در جریان هستید که ایران در حال سپری کردن موج های چندم هست و با توجه به حجم بالایی از مهاجرینی که رفت و آمد می کنند شرایط ما را نگران کننده ساخته و خوب است که بخش های مربوطه زود تر فکری به حال ایجاد محدودیت در مرز ها داشته باشد”.

نخستین بیمار مثبت کرونا از شهر قُم ایران وارد هرات شد؛ به دنبال گسترش ویروس در شهرهای گوناگون ایران، ورود سیل‌آسای هزاران شهروند افغانستان از ایران و پاکستان، سبب گسترش ویروس به تمام ولایت‌ها شد.

در ایران روزانه دستکم ۵۰۰ فوتی ناشی از کرونا به ثبت می رسد.

در هرات آمار اداره ی صحت عامه نشان می دهد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۷ واقعه ی مشکوک به کرونا توسط تیم های سیار شناسایی شده اند.

آقای شیرزی می گوید هم اکنون ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری اند که بیش از ۳۰ تن شان در وضعیت وخیمی به سر می برند.

او علاوه می کند که هم اکنون فعالیت لابراتوار ها به دلیل کمبود مواد لازم، متوقف است.

اداره ی محلی می گوید در حال حاضر محدودیت ها در مرز اعمال شده و در صورتی که نیاز احساس شود به مرکز اطلاع خواهند داد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید تمام اقداماتی که برای مهار کرونا در این ولایت  انجام می شود از سوی یک کمیته ی متشکل از ادارات مختلف بررسی می شود.

” محدودیت ها در مرز بین افغانستان و ایران هم اکنون هم وجود دارد اما در صورتی که نیاز احساس شود ما حتما این مورد را به مرکز انتقال می دهیم ولی خوب خواهد بود که محدودیت هایی که بخش صحت مد نظر دارد از سوی خود شان به وزارت و از طریق وزارت و مراجع دیپلوماتیک حل شود”.

بر‌اساس آخرین آمار ثبت شده در هرات، از آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون هفت ‌هزار و ۵۳۸  تن در این ولایت به بیماری کووید-۱۹ گرفتار شده‌‌اند که از این میان ۲۸۰ تن جان باخته و شش‌ هزار و ۷۲۵ بیمار بهبود یافته‌اند.

این در حالی است که بنابر هشدار اداره ی صحت عامه هرات در صورتی که تدابیر جدی ای در قسمت مرز ها گرفته نشود؛ می تواند فاجعه های بزرگتری را خلق کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد