تغییرات اقلیمی سبب شده تا دمای هوا در افغانستان ۱٫۸ سانتیگراد نسبت به ۵۰ سال گذشته گرم تر شود و این تغییر درست در مناطقی رقم خورده که بیشترین منابع آبی و یخچال ها موقعیت دارند. وسیع شدن صحرا ها، کوچ های اجباری، کاهش پوشش گیاهان، باران های بی موقع و جاری شدن سیلاب های […]

تغییرات اقلیمی سبب شده تا دمای هوا در افغانستان ۱٫۸ سانتیگراد نسبت به ۵۰ سال گذشته گرم تر شود و این تغییر درست در مناطقی رقم خورده که بیشترین منابع آبی و یخچال ها موقعیت دارند.

وسیع شدن صحرا ها، کوچ های اجباری، کاهش پوشش گیاهان، باران های بی موقع و جاری شدن سیلاب های ویرانگر از عمده تاثیرات منفی است که از اثر تغییر اقلیم نصیب افغانستان شده است.

مسؤولان در بخش محیط زیست سازمان ملل هشدار می دهند، در صورت عدم آگاهی دهی به موقع و طرحی جامع، این خطرات بحرانی خواهد بود.

در سال های اخیر هرات در ابتدای سال شاهد سیلاب های مدهش و در وسط و پایان آن، کم آبی و خشک سالی را تجربه می کند.

محمد حارث شیرزاد، مسوول برنامه ی محیط زیست سازمان ملل متحد می گوید در سال های آینده این تاثیرات افزایش خواهد یافت.

“تغییراتی در میزان باران ها خواهیم داشت بعضی جاها کم می شود بعضی جاها زیاد؛ مثلا در جنوب، جنوب غرب و شمال ما با کم آبی مواجه خواهیم شد. هم اینکه بارندگی کم می شود هم اینکه آب های ذخیره ای ما به شکل آنی از دست ما می رود”.

آقای شیرزاد، می گوید کم آبی در حوزه های جنوب و جنوب غرب کشور، افراد را به مهاجرت های اجباری وا داشته است.

هرات در سال های اخیر میزبان ده ها هزار خانواده ی بی جا شده از ولایت های بادغیس، غور، فاریاب و فراه بوده.

“تعدادی بخاطر اینکه نمی توانند کشت و کار درست داشته باشند مجبور شدند منطقه ی خود را ترک کنند و به جای دیگری بیجا شدند”.

آمار اداره ی حوادث طبیعی هرات نشان می دهد که ده ها خانه و زمین های زراعتی در شهر و ولسوالی ها در پی سیلاب های ویران گر ماه های حمل و ثور امسال تخریب شدند.

سلطان احمد غوری، مدیر ارزیابی خسارات اداره ی حوادث می گوید دستکم ۶ تن در سیلاب های امسال جان شان را ازدست دادند.

امسال به یک هزار و ۴۰۰ خانواده  آسیب دیده از این حوادث طبیعی کمک شده است.

“ما در شیندند، زیر کوه، پشت کوه، غوریان، قسمت های از منطقه ی اسحاق سلیمان، شهرک سعادت و نواحی شهر خسارات زیادی داشتیم”.

افغانستان سهم اندکی دستکم یک درصد در تغییر اقلیم دارد در حالی که از جمله کشورهایی است که بیشتر متاثر شده است.

آنگونه که مسوولان محیط زیست سازمان ملل آمار می دهند، اگر تمام فابریکه های صنعتی تمام جهان مسدود شود به دلیل تجمع گازهای مخرب در اتموسفیر، تا یک قرن دیگر افغانستان از تاثیرات تغییر اقلیم متضرر خواهد بود.

محمد حارث شیرزاد، مسوول این بخش می گوید، گسترش ساحات سبز، آگاهی دهی و برنامه ریزی درست در بخش های صنعتی و تولید می تواند این آسیب ها را به نحوی کاهش دهد.

“هنوز ما به حد کشورهای دیگر نرسیدیم اما خوب هست که از همین حالا قدم های خود را سنجیده و حساب شده برداریم سعی کنیم پوشش نباتی خود را بیشتر بسازیم و از سوخت فسیلی جلوگیری کنیم”.

همزمان نصیر احمد فضلی، رییس محیط زیست هرات می گوید شناسایی نقاط آسیب پذیر و آگاهی دهی می تواند ولایت ها را در مدیریت تاثیرات منفی کمک کند.

“اینکه کدام نقاط جنگ ها ازبین رفته، خشک سالی را تجربه کرده، کجا ها بیشتر آسیب دیده و چگونه می توان مهار کرد تحقیق شود و شناسایی شود و بعد برای مهار آن پروژه های بیشتری اختصاص داده شود”.

آمارهای بخش محیط زیست سازمان ملل نشان می دهد که ۳ درصد مساحت کل کشور را جنگل تشکیل می دهد که طی حداقل ۵۰ سال گذشته ۱٫۵ درصد کاهش داشته است.

بخش اعظم این کاهش به تغییرات اقلیمی و از بین بردن آن توسط مردم مربوط می شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد