همزمان با روز جهانی محو پولیو، مسئولان از ثبت ۵۳ واقعه مثبت این بیماری طی سال ۲۰۲۰ در کشور خبر میدهند. مسئولان اداره صحت عامه هرات می گویند که از این میان دو مورد آن در ولسوالی های پشتون زرغون و شنیدند به ثبت رسیده است. عبدالوحید رحمانی، مسئول پروگرام واکسن حوزوی در هرات می […]

همزمان با روز جهانی محو پولیو، مسئولان از ثبت ۵۳ واقعه مثبت این بیماری طی سال ۲۰۲۰ در کشور خبر میدهند.

مسئولان اداره صحت عامه هرات می گویند که از این میان دو مورد آن در ولسوالی های پشتون زرغون و شنیدند به ثبت رسیده است.

عبدالوحید رحمانی، مسئول پروگرام واکسن حوزوی در هرات می گوید که از میان ۵۰ مورد مثبت، دو واقعه را از ولسوالی های پشتون زرغون و شنیدند هرات به ثبت رسانده اند که آنان را نگران ساخته است.

او گفت:” در هر دوره تقریبآ در حدود ۵۵۰ هزار طفل را واکسن کردیم، ولی ۱۰۰ هزار طفل متاسفانه باقی مانده بخاطر اینکه ما دسترسی نداشتیم. برخی مشکلات سد راه ما بوده و مخالفان مسلح دولت اجازه فعالیت برای ما نداده اند و نتوانستیم که کمپاین خانه به خانه انجام دهیم، ولسوالی های کشک کهنه، ادرسکن، شیندند و گلران در همین چهار ولسوالی ما مشکل داریم”.

در همجواری هرات، دو واقعه مثبت در ولایت بادغیس و چهار واقعه هم در ولایت فراه به ثبت رسیده است.

عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات می گوید که در برخی از ولسوالی های ناامن امکان تطبیق ۱۰۰ درصدی واکسن پولیو وجود ندارد و نیاز به تامین امنیت است.

او گفت:” ممانعت برای تطبیق واکسن خانه به خانه وجود دارد و هرات هم بخاطر اینکه امنیت مدتی است که مشکل پیدا کرده ما هم مشکل داریم. ولی با تمام همین موانع در کمپاین گذشته ما ۸۵ درصد از اطفال را توانستیم که واکسن کنیم”.

ولسوالی های کشک کهنه، ادرسکن، شیندند و گلران از مناطقی اند که مخالفان مانع تطبیق واکسن پولیو برای کودکان زیر پنج سال شده است.

نوراحمد حیدری، معاون والی هرات می گوید در برنامه های پیش رو، تلاش خواهند کرد تا در ولسوالی ها و بخصوص مناطق دور دست، زمنیه تطبیق واکسن پولیو فراهم شود.

او گفت:” تمام منابع اداره محلی برای اجرا بهتر کمپاین واکسن انجام و عملی می شود و ما تمام تلاش خود را میکنیم که با ایجاد ارتباطات با مردم، علما و بزرگان بتوانیم در تمام مناطق هرات صحبت کنیم و اداره محلی تعهد لازم را برای انجام پرو گرام واکسن دارد”.

قرار است دور بعدی واکسن پولیو تا دو روز آینده آغاز شود؛ در این دور بیشتر از ۸۵ درصد کودکان زیر پنچ سال قطره واکسن دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر ویروس پولیو تنها در کشورهای، افغانستان و پاکستان وجود دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد