“شکوفه های رنج” عنوان نمایشگاهیست که امروز در هرات برگزار شد. برگزار کننده ی این نمایشگاه می گوید تلاش داشته با به تصویر کشیدن دردهای کودکان کار، زمینه ی توجه بیشتر به حقوق آنان را فراهم سازد. تاریخ نشان داده که هنر تنها در خدمت رزم و بزم نیست زیرا از طریق آن می توان […]

“شکوفه های رنج” عنوان نمایشگاهیست که امروز در هرات برگزار شد.

برگزار کننده ی این نمایشگاه می گوید تلاش داشته با به تصویر کشیدن دردهای کودکان کار، زمینه ی توجه بیشتر به حقوق آنان را فراهم سازد.

تاریخ نشان داده که هنر تنها در خدمت رزم و بزم نیست زیرا از طریق آن می توان بسیاری از ناهنجاری های موجود در اجتماع را به تصویر کشید.

گاه یک تصویر، یک تنه بار ده ها اعتراض را به دوش می کشد و فریاد دردی را بیان می کند.

عزیز احمد سوران، تصاویری از کودکان و خشونت هایی که آنها متقبل می شوند را نقاشی کرده است.

می گوید تلاش کرده از این طریق توجه به کودکان را جلب کند  تا مسوولان بیشتر از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی حمایت شود.

لت و کوب، ازدواج های اجباری، کار شاقه، دور بودن کودکان از آموزش و ده ها محرومیت دیگر محتوای کلی ۲۷ اثر آقای سوران را در بر می گیرد.

در هرات حدود ۹۰۰ کودک نیازمند حمایت وجود دارد که اکثر شان یک خانه را سرپرستی می کنند؛ جبر روزگار مجبور شان ساخته بر خلاف میل شان کار کنند.

فرزاد “نام مستعار” از کودکان کار میگوید:“در خانه ۱۲ نفر هست مجبور هستیم کار کنیم، پدر ندارم و باید کار کنم همه ی خواهر و برادرانم کوچک هستند دوست دارم به مکتب بروم اما نمی شود اگر کار کنم گرسنه می مانیم”.

میرویس امینی، مسوول بخش کودکان در کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید اکثر فعالیت های انجام شده به دلیل اینکه بیشتر نقش پروژه را داشتند، کمتر توانسته کودکان را حمایت کند.

او تاکید می کند تا زمانی که دولت بودجه ی مشخصی برای کودکان اختصاص ندهد، وضعیت کودکان تغییر مثبتی نخواهد کرد.

“باید از بودجه ی دولت زیر نام صندوق حمایت از اطفال وجود داشته باشد تا زمانی که کودکی نیاز به حمایت داشته باشد از آن در جهت حمایت از کودک استفاده شود”.

همزمان اداره ی محلی می گوید ده ها کودک کار و شمار زیادی از خانواده های آنان مورد حمایت دولت قرار دارند و ماهانه برای شان کمک های اقتصادی انجام می شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات از خانواده ها می خواهد که کودکان شان را بجای تشویق به کار، به آموزش سوق دهند.

او تاکید می کند که اداره ی محلی در عین حال تلاش دارند تا از سوءاستفاده ی کودکان از سوی گروه های تبهکار جلوگیری کنند.

نمایشگاه شکوفه های رنج، برای سه روز بر روی علاقمندان باز هست.

این در حالی است که پیش از این مسئولان کار و امور اجتماعی هرات گفتند که از کودکان کار در این ولایت در راستای فروش مواد مخدر، حملات تروریستی، دزدی و کار شاقه سوء استفاده می شود. هر چند نمایشگاه هایی این چنینی که نا هنجاری های جامعه را بیان می کند، بیشتر نقش تلنگر را دارد اما تا زمانی که مسئولان توجه کافی نداشته باشند، نمی تواند کارساز باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد