احتمالاً شناخته شده ترین علامت سرطان سینه، وجود توده یا برجستگی در بافت سینه است اما تغییرات دیگر در سینه و نوک سینه نیز از اهمیت بارزی برخوردار است. ظرف نه ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۳۰ زن در هرات به بخش تشخیص سرطان سینه مراجعه کردند؛ از این تعداد ۶۰ تن مبتلا به […]

احتمالاً شناخته شده ترین علامت سرطان سینه، وجود توده یا برجستگی در بافت سینه است اما تغییرات دیگر در سینه و نوک سینه نیز از اهمیت بارزی برخوردار است.

ظرف نه ماه اول سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲۳۰ زن در هرات به بخش تشخیص سرطان سینه مراجعه کردند؛ از این تعداد ۶۰ تن مبتلا به سرطان تشخیص شده اند.

فرزانه رسولی، مسئوول این بخش می گوید آنها در سه بخش، سرطان و دیگر التهاب های سینه را تشخیص می دهند.

افزایش اندازه یا تغییر شکل، رنگ و اندازه ی سینه، ترشحات غیرشیری، احساس درد، احساس وجود گره یا توده، خارش یا التهاب سینه، تغییرات پوستی نظیر تورم، قرمزی، یا دیگر تفاوت های واضح در یک یا هر دو سینه از علایم سرطان است.

اما چه کسانی به سرطان سینه مبتلا خواهد شد؟

فرزانه رسولی، متخصص نسایی ولادی و دکتر ممو گرافی می گوید: “عوامل ژنتیکی هست، خانم هایی که یکبار به سرطان سینه مبتلا شده باشند امکان دارد به سینه ی دیگرش سرایت کند، خانم هایی که مشکل سرطان رحم یا تخمدان دارند، دیر ازدواج می کنند و دیر صاحب اولاد می شوند اینها بیشتر در خطر ابتلا به سرطان هستند”.

روزانه بین ۱۰ تا ۳۰ تن به بخش تشخیص سرطان مراجعه می کنند.

مراجعه کنندگان بین سنین ۷ تا ۹۰ سال سن دارند و آنگونه که آمار این بخش نشان می دهد بیشتر زنان از سن ۳۰ به بالا به این بیماری مبتلا می شوند.

زنانی که برای درمان ابتدایی به این بخش مراجعه کرده اند ظاهرا از روند درمان شان راضی اند.

“به من گفتن سینه ات چرکی شده، چند سال پیش هم آمده بودم خوب شد حالا دوباره چرکی شده امکانات خوب است و راضی هستیم و خیلی خوب درمان می کند اینجا”.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره ی صحت عامه هرات می گوید در صورتی که تومورهای سرطانی به مرحله ی ابتدایی قرار داشته باشد در هرات برداشته شده و با شیمی درمانی، بهبود می یابد اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد بیمار برای درمان به خارج از کشور مراجعه کند.

او تاکید می کند که از دو سال به این طرف تلاش دارد تا زمینه ی درمان بسیاری از سرطان ها را در داخل کشور فراهم سازد.

تمام خدماتی که در بخش تشخیص سرطان انجام می شود، رایگان بوده و افراد می توانند از آن مستفید شوند.

سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر، سابقه سرطان سینه در خود فرد، سن اولین زایمان بیشتر از ۳۵ سال باشد، نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه و برخی از بیماریهای خوش خیم سینه مهمترین عواملی اند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان می شوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد