گروه “حفاظت از افراد ملکی” در هرات از افزایش خشونت ها؛ همزمان با گفتگو های صلح ابراز نگرانی کرد. این گروه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که از آغاز سال ۱۳۹۹ کشتار افراد ملکی و آسیب های روانی و جسمانی در مناطق جنگی بیشتر شده است و از دو طرف درگیر جنگ در افغانستان […]

گروه “حفاظت از افراد ملکی” در هرات از افزایش خشونت ها؛ همزمان با گفتگو های صلح ابراز نگرانی کرد.

این گروه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که از آغاز سال ۱۳۹۹ کشتار افراد ملکی و آسیب های روانی و جسمانی در مناطق جنگی بیشتر شده است و از دو طرف درگیر جنگ در افغانستان خواسته تا هر چه زودتر آتش بس کنند و حقوق افراد ملکی را درنظر بگیرند.

این درحالی است که پس از آغاز گفتگو های بین افغانی حملات دو طرف بر یکدیگر در بسیاری از نقاط کشور بیشتر شده است.

نزدیک به چهار هفته از اعزام هیئت گفتگو کننده افغانستان با طالبان به قطر میگذرد اما دو طرف بر سر اعلام آتش بس و توقف خشونت ها به تفاهم نرسیدند.

هرچند اعلام آتش بس از خواسته های کلیدی دولت افغانستان درآغاز این مذاکرات بود.

در چند هفته گذشته در بسیاری از ولایات کشور؛ درگیری بین نیروهای دولتی و طالبان رخ داده است که آسیب های را نیز بر دو طرف وارد کرده است.

با این حال  فعالان مدنی و گروه حفاظت از افراد ملکی در هرات گردهم آمدند تا نگرانی شان را از ادامه خشونت ها؛ همزمان با گفتگو های بین افغانی در دوحه قطر اعلام کنند.

این گروه از دو طرف میخواهند تا ابتدا آتش بس و پس از آن صلح کنند. صلحی که منجر به  زندگی مسالمت آمیز شهروندان کشور شود.

سید اشرف سادات فعال مدنی و عضو این گروه می گوید که ویران شدن خانه ها؛ کشته و زخمی شدن افراد ملکی و از همه مهمتر افزایش درگیری ها در ساحات که حضور افراد ملکی در آنجا زیاد است، برای این گروه نگران کننده است.

در همین حال اعضای شورای ولایتی هرات  نیز از ادامه خشونت ها و تلفات افراد ملکی نگران هستند و از دولت می خواهند تا هرچه زودتر به این خواست مردم و فعالان مدنی که همانا آتش بس و توقف جنگ است لبیک بگویند.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که دوطرف از افراد ملکی به عنوان سپر استفاده می کنند.

او از جامعه بین المللی می خواهد که بر دو طرف فشار وارد کند تا درگیری ها؛ به گفتگوی سریع و در نهایت منجر به صلح شود.

این درحالی است که به تازگی باشندگان در ولسوالی پشتون زرغون از عملیات شبانه در برخی نقاط این ولسوالی ابراز نگرانی می کنند.

در کنار آن در چند هفته گذشته تنها در ولایت هرات ولسوالی های شیندند، ادرسکن، گلران، کرخ، غوریان و پشتون زرغون شاهد درگیری هایی میان دو طرف بوده است.

آگاهان سیاسی می گویند که افزایش خشونت ها و حملات دو طرف و شعله ور شدن آتش نبرد در برخی ولایات کشور، نشانه امتیاز گیری دو طرف از پروسه صلح است.

 نصیر احمد صالحی، آگاه امور سیاسی می گوید که  آغاز گفتگوی های صلح هم با نظر کشور های همسایه و آمریکا کلیک خورد و ادامه این روند که تا اکنون هیچ نتیجه را در پس نداشته جز برنامه ها طالبان و حکومت است، هر یک از دو طرف در پی امتیاز گیری در مذاکرات هستند.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد