رسیدن ایام کهنسالی شاید برای اکثریت ما دلهره آور باشد. نبود فضای آرام ، چالش های اقتصادی و بزرگتر شدن شکاف نسلی، سبب شده تا به باور برخی ها این دروه، بدترین دوران عمر نامیده شود. سالمندان؛ افرادی که بعد از سالها کار، زندگی و ایستادگی؛ هنوز مجبورند  با کمر خمیده برای چرخیدن چرخ زندگی […]

رسیدن ایام کهنسالی شاید برای اکثریت ما دلهره آور باشد.

نبود فضای آرام ، چالش های اقتصادی و بزرگتر شدن شکاف نسلی، سبب شده تا به باور برخی ها این دروه، بدترین دوران عمر نامیده شود.

سالمندان؛ افرادی که بعد از سالها کار، زندگی و ایستادگی؛ هنوز مجبورند  با کمر خمیده برای چرخیدن چرخ زندگی شان کار کنند.

مشکلات اقتصادی، صحی و عدم حمایت از سوی اطرافیان و دولت سبب شده تا برای ادامه ی حیات دست از تلاش نکشند.

محمد عظیم، بیش از ۶۰ سال عمر دارد، ریش اش سفید شده است و کمرش خمیده؛ اما همچنان با چندین کهن سال دیگر از بام تا شام مصروف پاک کردن جویچه ها است

او که در تنظیف شهرداری هرات کار می کند می گوید که مزد روزانه اش ۱۶۰ افغانی است که با آن باید خانواده هشت نفری اش را نان بدهد.

او می گوید که کار کردن برایش دشوار است، بوی بد و تعفن جوی ها سبب شده تا چندین بار به داکتر مراجعه کند و پول تداوی و دارو اش بیشتر از معاش یک ماه اش شده است.

ماهانه ۴۷۰۰  افغانی معاش میگیرد اما در مقابل پول آب، برق، کرایه خانه و مصارف زندگی و درمان برایش سنگین است از همین رو پسرهایش را بجای مکتب به دستفروشی میفرستد.

شاید محمد عظیم از خوشبخت کهن سالانی باشد که میتواند کار کند و زندگی اش را ادامه بدهد؛ شمار زیادی از کهن سالان توان کار کردن ندارند و حتی دست به تکدی گری می زنند.

آنطور که دیده می شود وضعیت سالمندان و خدماتی که باید از سوی دولت برای آنان ارائه شود، چندان مساعد نیست.

عبدالرحمن شمس، جامعه شناس می گوید ایجاد خانه سالمندان و مراقبت جدی از این افراد و ارایه کمک های اجتماعی و صحی از نکاتی است که باید دولت برای آنان ارایه کند.

او می افزاید که خدمات رفاهی برای تمام اقشار از سوی دولت فراهم شود، اما برای سالمندان که اکثریت بازنشسته هستند و یا شغل های با در آمد کم کار سنگین دارند؛ خدمات بیمه، مشاوره صحی و مرکز برای تجمع آنها  از مهمترین بحث های است که باید در خدمت شان قرار بگیرد.

سال گذشته طرح ایجاد خانه سالمندان از سوی مجلس رد شد، مجلس سنا کشور آن را خلاف سنت و رسوم کشور دانست.

اما در سال روان وزارت کار و امور اجتماعی پلان ۵ ساله ای را برای افراد آسیب پذیر تهیه کرده است که بیمه، مراقبت ها صحی و حمایت ها غذایی سالمندان در این طرح گنجانده شده است.

قرار است این طرح پس از تایید مجلس عملی شود.

عبدالقیوم افغان، رییس اداره کار امور اجتماعی ولایت هرات می گوید که این اداره بر اساس قانون حمایت مصونیت های اجتماعی خدماتی را در دوران ویروس کرونا به گونه حمایت های سنتی ارایه کرده است.

۱ اکتوبر از سوی سازمان ملل  روز جهانی “سالمندان” نامگذاری شده است،  شعار امسال ” کرونا  فرصتی برای نگاه دوباره به سالمندان” است.

این شعار در حالی انتخاب شده است که در دوران شیوع ویروس کرونا؛ آسیب پذیر ترین افراد در مقابل این ویروس سالمندان هستند و به مراقبت های بیشتری نیاز دارند.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد