فقدان یک حس از حواس پنجگانه؛ زندگی شان را پر از سکوت کرده است. ناشنوایان؛ قشری متفاوت از جامعه هستند که حضور آنها در اجتماع کم رنگ است؛ اما هر یک از این افراد تلاش دارند تا درد و دل هایشان را فریاد بزنند، حرف بزنند و دنیای شان را قشنگ سازند. رقیه، یکی از […]

فقدان یک حس از حواس پنجگانه؛ زندگی شان را پر از سکوت کرده است. ناشنوایان؛ قشری متفاوت از جامعه هستند که حضور آنها در اجتماع کم رنگ است؛ اما هر یک از این افراد تلاش دارند تا درد و دل هایشان را فریاد بزنند، حرف بزنند و دنیای شان را قشنگ سازند.

رقیه، یکی از دانش آموزان در لیسه مسلکی ناشنوایان هرات، با زبان اشاره می گوید که در بخش نقاشی درس می خواند. برای رقیه آمدن به مکتب بهترین ساعات روزش است که با همزبان های خودش با زبان اشاره در دل می کند.

رقیه از دولتمردان می خواهد که فضای خوب تحصیلی و کاری برای همه ناشنوایان فراهم کند.

لیسه مسلکی ناشنوایان در هرات ۳۲۰ دانش آموز دارد؛ هر یک از این دانش آموزان پس از دوره ابتدایی، در صنف دهم به رشته نقاشی و کمپیوتر تقسیم بندی می شوند تا پس از آن، تحصیلات عالی را نیز مطابق همین رشته ها ادامه دهند.

شیما حفیظی، مسئوول این لیسه از آینده نامعلوم این افراد ابراز نگرانی می کند.

به گفته او سال گذشته ۲۵ دانش آموز از این مرکز فارغ دادند که حال در بی سرنوشتی به سر می برند.

در کنار آینده شغلی و تحصیلی مبهم این  افراد؛ بسیاری از ناشنوایان  با چالش های اجتماعی و بدرفتاری نیز مواجه هستند.

این چالش ها برای دانش آموزان ناشنوا از یک سو و مشکلات نبود فضای مناسب درسی از سوی دیگر، سبب شده تا دانش آموزان از فعالیت های گسترده تفریحی و آموزشی در فضای بیرون از صنف محروم شوند.

آموزگاران این مرکز می گویند که این دانش آموزان قوه یادگیری خوبی دارند، اما متاسفانه پس از فراغت، بسیاری از آنان نمی توانند به دانشگاه ها راه یابند.

با این حال مسئولان دولتی میگویند به دنبال رفع مشکلات درسی دانش آموزان ناشنوا و ایجاد فضایی مناسب درسی برای آنان هستند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که بر اساس قانون ۵ درصد معلولان می توانند در دولت نقش داشته باشند و از طریق رقابت آزاد میتوانند در بخش هایی که توانایی دارند کار کنند.

او در ارتباط به تعمیر این نهاد آموزشی می گوید که قرار است یک تعیمر تازه برای ناشنوایان ساخته شود.

۲۵ تن از استادان رسمی و قرار دادی در تنها لیسه مسلکی ناشنوایان مصروف تدریس هستند.

هر ساله با فرارسیدن روز جهانی نانشوایان، دولت وعده های برای این  قشر می دهند اما با گذشت زمان، این وعده ها به فراموشی سپرده می شود.

با این حال این تعداد دانش آموزان به خدمات تعلیمی دسترسی دارند اما همه ناشنوایان در هرات در سنین مختلف به این خدمات دسترسی ندارند.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد