سالانه حدود چهار و نیم میلیارد افغانی پول نقد به دلیل فرسودگی در افغانستان به آتش کشانده می شود.  پول به عنوان ارزش ملی هر کشوری شناخته می شود، اما از سالها به اینسو در افغانستان کمترین توجه نسبت به پول شده و سالانه مبلغ هنگفتی از پول های موجود فرسوده می شود. شماری از […]

سالانه حدود چهار و نیم میلیارد افغانی پول نقد به دلیل فرسودگی در افغانستان به آتش کشانده می شود.

 پول به عنوان ارزش ملی هر کشوری شناخته می شود، اما از سالها به اینسو در افغانستان کمترین توجه نسبت به پول شده و سالانه مبلغ هنگفتی از پول های موجود فرسوده می شود.

شماری از شهروندان از حکومت میخواهند که در راستای جمع آوری پول های فرسوده برنامه ی را روی دست گیرد.

افغانستان در سطح جهان اولین کشوریست که بیشترین میزان پول حریق شده ناشی از فرسایش را دارد.

جاوید تقی پور، از استادان دانشکده اقتصاد دانشگاه هرات عوامل زودهنگام فرسوده شدن پول را بی کیفیت بودن جنس پول، بی توجهی مردم به حفظ آن و رایج بودن استفاده از بانکنوت ها به گونه فزیکی در معاملات روزمره عنوان می کند.

برخی ها بر این باور اند که بی توجهی حکومت نسبت به پول افغانی باعث شده تا شهروندان، واحد پولی شانرا نسبت به هر پول دیگری اهمیت کمتری بدهند.

محمد فرید فایز، از آگاهان می گوید در کنار ضرر اقتصادی که متوجه دولت و مردم است، باید بانک مرکزی و حکومت برنامه و راهکاری برای حفظ و نگهداری پول روی دست گیرد.

او گفت:” منابع دریافت کننده پول ازرش این پول را پایین آوردند اینکه اگر پول از بین رفته بوده پذیرفتند و اگر تکه  پاره بوده توزیع کردند و اگر این فرایند اتفاق نیفتد مردم بیشتر ارزش می دهند و اگر بانک پول مشکل خورده را به مردم ندهد و از مردم هم دریافت نکند آن وقت بیشتر مورد توجه مردم قرار میگیرد”.

مسئولان د افغانستان بانک در زون غرب با ابراز نگرانی نسبت به افزایش فرسودگی پول می گویند که بی توجهی مردم در راستای حفظ و نگهداری آن عامل اصلی فرسایش زودهنگام است اما آنان برنامه های آگاهی هم دارند.

انورشاه یوسفی، رئیس د افغانستان بانک می گوید که سالانه بانک مرکزی کشور حدود چهار و نیم میلیارد افغانی پول های فرسوده را از بازارها جمع آوری وحریق می کند که این رقم صدمه بزرگی براقتصاد کشور وارد کرده است.

اوگفت:” سالانه در سطح کشور حدود چهار و نیم میلیارد فرسوده را حریق میکنیم و افغانستان یکی از کشور های است که بلند ترین سطح حریق پول را دارد”.

یکی از بهترین رویش ها برای سالم نگه داشتن پول و جلوگیری از فرسایش آن استفاده از کیف جیبی پول است؛ امری که کمتر در میان مردم رواج دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد