همزمان با آغاز دور جدیدی از روند گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه قطر، گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در هرات امروز در یک نسشت خبری نگرانی خود را نسبت به تلفات افراد ملکی و متضرر شدن خانواده ها در مناطق جنگی ابراز کرد. این نهاد از حکومت و گروه طالبان خواست که از فرصت […]

همزمان با آغاز دور جدیدی از روند گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه قطر، گروه کاری حفاظت از غیر نظامیان در هرات امروز در یک نسشت خبری نگرانی خود را نسبت به تلفات افراد ملکی و متضرر شدن خانواده ها در مناطق جنگی ابراز کرد.

این نهاد از حکومت و گروه طالبان خواست که از فرصت به میان آمده در مذاکرات بین افغانان استفاده و آتش بس را برای رسیدن به صلح پیشه کنند.

اعضای این گروه می گویند که خواست اصلی شان کاهش خشونت ها، آتش بس و قطع جنگ است که این امر باعث ایجاد فضای اعتماد بین طرف های درگیر می شود.

اعضای این گروه با ابراز نگرانی نسبت به ادامه جنگ در کشور می گویند که درهنگام درگیری ها، افراد ملکی و بخصوص باشندگان روستاها مصونیت ندارند.

جواد عمید، فعال مدنی با همه این نگرانی ها و انتقادها مبنی بر ادامه جنگ و خشونت ها در کشور می گوید که زنان و کودکان از آسیب پذیر ترین اقشار جامعه هستند.

او گفت:” خواسته اصلی و عمده ما قطع جنگ و آتش بس سر تا سری است تا هم حسن نیت طرف های درگیر به یک دیگر معلوم شود و هم اینکه هزینه های اسنانی جنگ حد اقل کاهش یابد و مردم در یک فضای بدون جنگ و عاری از خشونت امیوارانه گفتگو های صلح را تعقیب کنند و خواسته های خود را بیان کنند”.

اما تنها نگرانی ها آسیب دیدن افراد ملکی ازادامه جنگ بین نیروهای امنیتی و گروه های مخالف مسلح نیست بلکه نگرانی ها از سازماندهی حملات انفجاری، انتحاری، ترور شخصیت ها و قتل های زنجیره ای هم نزد اعضای این گروه مشهود است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات و شماری دیگر از خانم ها در این نشست می گویند که گروه طالبان باید نسبت به حقوق مردم و بخصوص خانم ها احترام گذاشته و در فرصت کنونی آتش بس کنند.

سکینه حسینی گفت:” تقاضای من این است که بعد از گفتگو های صلح پایبند به اصول انسانی باشند تفسیر های نادرست از اسلام و سو استفاده کردن های از سلام صورت نگیرد”.

دو روز پیش اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع در جلسه استماعیه مجلس سنا گفته بود که طالبان در ۲۰ ولایت حمله تهاجمی داشته اند و برای امتیاز گیری در مذاکرات خشونت ها را شدت بخشیده اند.

یک روز پس از افتتاح نخستین نشست میان دولت افغانستان و گروه طالبان، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در یک نشست خبری در دوحه گفت که صلح خواست مردم افغانستان است.

او خواستار توافق در زمینه “آتش‌بس بشردوستانه” گروه طالبان با دولت شد.

خواستی که تاکنون از سوی طالبان رد شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد