شبکه ملی “صلح -قربانی محور” امروز طی کنفرانس خبری در هرات و پس از گذشت سه روز از کلیک خوردن مذاکرات بین الافغانی می گوید که هیچ بحثی از قربانیان و ورثه شهدا در این مذاکرات نشده است. اعضای این شبکه می گویند که درمیان هیئت مذاکره کننده هیچ نماینده ای از بازماندگان قربانیان جنگ […]

شبکه ملی “صلح -قربانی محور” امروز طی کنفرانس خبری در هرات و پس از گذشت سه روز از کلیک خوردن مذاکرات بین الافغانی می گوید که هیچ بحثی از قربانیان و ورثه شهدا در این مذاکرات نشده است.

اعضای این شبکه می گویند که درمیان هیئت مذاکره کننده هیچ نماینده ای از بازماندگان قربانیان جنگ و خشونت ها حضور ندارد.

ابراهیم رضایی، یک تن از اعضای این شبکه که پسرش توسط طالبان کشته و سپس به آتش کشیده شده است می گوید که حقوق قربانیان و بازمانده آنان اگر شنیده نشود، به صلح واقعی نخواهیم رسید.

 او از دو طرف می خواهد نماینده خاصی برای قربانیان در این مذاکرات درنظر گیرند.

مذاکرات مقدماتی میان طالبان و دولت روز شنبه آغاز شد و قرار است هیئت دو طرف، امروز رسما مذاکرات را آغاز کنند.

در کنار نگرانی از حقوق قربانیان، زنان نیز در این مذاکرات نگران معامله بر سر حقوق شان هستند.

به باور آنان واژه هایی مانند حکومت اسلامی همه شمول به وضوح  توضیح داده نشده است.

محدثه احمدی، یک تن از فعالان مدنی می گوید زنان قربانی های زیادی در جنگ داده اند باید حقوق بشر و عدالت انتقالی در این مذاکرات در نظر گرفته شود.

درهمین حال اعضای شورای ولایتی هرات هرچند از آغاز مذاکرات استقبال می کنند اما به این بارو اند که آینده پس از مذاکرات، باید برای همه اقشار، خصوصا برای زنان توضیح داده شود.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا قربانیان یک بار دیگر در این مذاکرات قربانی خواهند شد؟

او از سازمان ملل می خواهد تا به این موارد توجه کند.

شبکه “صلح قربانی محور” در نشست امروز از دو طرف درگیر خواست تا به قربانیان غرامت پرداخت کنند و صدای آنان را در این مذاکرات در نظر بگیرند.

این درحالی است که در دو روز گذشته دولت افغانستان و گروه طالبان در صحبت با رسانه ها از امیدواری رسیدن به تفاهم نظر سخن زدند.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد