منابعی از ولسوالی پشتون زرغون که نمی خواهند نام شان فاش شود به رادیو معراج گفته اند که پوسته های امنیتی در این ولسوالی یکی پس از دیگری در حال سقوط است و هر آن احتمال این می رود که این ولسوالی به دست طالبان سقوط کند. این منابع تاکید می کنند که اداره ی […]

منابعی از ولسوالی پشتون زرغون که نمی خواهند نام شان فاش شود به رادیو معراج گفته اند که پوسته های امنیتی در این ولسوالی یکی پس از دیگری در حال سقوط است و هر آن احتمال این می رود که این ولسوالی به دست طالبان سقوط کند.

این منابع تاکید می کنند که اداره ی این ولسوالی تنها بر شعاع کمتر از یک کیلومتری تسلط دارند و باقی ولسوالی در دست طالبان قرار دارد.

به گفته ی این منابع، دیشب طالبان ۴ هاوان را بر این ولسوالی شلیک کردند و یک پوسته ی امنیتی را سقوط دادند.

شورای ولایتی هرات با تایید این خبر می گوید از سال گذشته که حکومت ۳۲ پوسته ی امنیتی را از ولسوالی پشتون زرغون و اوبه جمع آوری کرد، این دو ولسوالی دیگر روی خوشی ندیده است.

وکیل احمد کرخی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید بارها این مشکل را در شورای نظامی مطرح کرده اند.

او تاکید می کند: “دولت هم کم توجهی کرد، مردم هم بی علاقه شدند وقتی نیروهای امنیتی در داخل پوسته تمام شب را با مخالفان می جنگند و هیچ کمکی هم به آنها نمی رسد مردم هم دل سرد می شوند؛ آنها برای چه و برای چه کسی کشته بدهند و خود را قربانی کنند، تمام حمله ها از طرف شب انجام میشود و هیچ کسی به کمک آنها نمی رود و آنها در داخل پوسته ی خود یا شهید می شوند و یا زخمی، همین بی توجهی ها این مشکلات را در این دو ولسوالی ایجاد کرده است”.

ولسوالی پشتون زرغون در شرق هرات به عنوان دروازه ی این ولایت محسوب می شود و سقوط آن امنیت این ولایت را متاثر خواهد ساخت.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اما می گوید وضعیت آنگونه که روایت شده بد نیست و تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد.

او می گوید: ” دشمن از ابتدای سال تا کنون بسیار تلاش کرده تا یک جغرافیای مشخصی را در هرات به طور دایمی تحت تصرف خود در آورد و به همت همین نیروهای امنیتی دلیر به هدف خود نرسیدن، تحت تاثیر شایعات نباید قرار بگیریم و به طور کلی وضعیت امنیتی در تمام ولسوالی ها زیر نظر نیروهای امنیتی قرار دارد و وضعیت رو بهبود است”.

۶ ماه است که ولسوالی پشتون زرغون نا امن است و به گفته ی منابع در این ولسوالی با شروع بحث گفتگوهای بین الافغانی، حملات طالبان شدت یافته است.

سال گذشته با متشنج شدن فضای ولسوالی ها بارها عبدالقیوم رحیمی، والی پیشین هرات به ولسوالی ها رفت و اکنون نیز فرمانده ی پلیس این ولایت، به برخی ولسوالی ها سفر می کند تا از نزدیک وضعیت را مدیریت کند.

شورای ولایتی هرات اما می گوید این سفرها نمایشی است و هیچ دردی را دوا نمی کند.

وکیل احمد کرخی، می گوید همین بی توجهی های دولت، انگیزه ی جنگ را از سربازها گرفته است.

او می گوید: “سفر وقتی می تواند موثر باشد که یک نتیجه ای در پی داشته باشد نیروهای مخالف تا جایی که توان داشته باشند می جنگند و در نهایت فرار می کنند اما بعد از برگشت نیروهای امنیتی به داخل شهر، آنها بر می گردند و باز جنگ می کنند، ما این موضوع را بارها مطرح کردیم و باید وضعیت مدیریت شود”.

آگاهان امور می گویند ولسوالی پشتون زرغون حکم دروازه هرات را دارد و سقوط آن می تواند امنیت کل این ولایت را با خطر مواجه سازد.

عبدالقادر کامل، آگاه امور می گوید نیاز است تا حکومت در قدم اول عملیاتی را برای پاک سازی دشمن راه اندازی کند و در گام بعدی، پولیس محلی را تجهیز کند.

آقای کامل می گوید باید در نقاط آسیب پذیر قطعات بیشتری جابجا شود و پلیس و اردوی مردمی که در ولسوالی است بیشتر تجهیز شود و بیشتر امکانات در اختیار شان قرار داده شود تا آنها بتوانند مقابل حمله های تهاجمی دشمن دفاع کنند.

ولسوالی های هرات در حالی شاهد نا امنی است که از زمان داغ شدن بحث گفتگو های بین الافغانی، حملات گروه های مخالف بخصوص طالبان افزایش یافته است.

این در حالی است که بر اساس آمارهایی که از سوی وزارت دفاع ملی و نهادهای مربوط به آن نشر شده، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در سطح کشور ادامه دارد و در همه ولایت‌ها مواردی از تلفات ثبت شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد