شماری از بازنشستگان در هرات امروز مقابل دروازه ی اداره ی محلی دست به راهپیمایی زدند و خواهان رسیدگی به وضعیت شان شدند. نپرداختن به موقع معاش، زمین، امتیازات و ممکن نبودن روند بایومتریک در هرات از عمده مشکلات بازنشستگان شمرده می شود. بر بنیاد آمارهای اداره ی مستوفیت هرات، بیش از ۴ هزار بازنشسته […]

شماری از بازنشستگان در هرات امروز مقابل دروازه ی اداره ی محلی دست به راهپیمایی زدند و خواهان رسیدگی به وضعیت شان شدند.

نپرداختن به موقع معاش، زمین، امتیازات و ممکن نبودن روند بایومتریک در هرات از عمده مشکلات بازنشستگان شمرده می شود.

بر بنیاد آمارهای اداره ی مستوفیت هرات، بیش از ۴ هزار بازنشسته شامل ملکی و نظامی در این اداره ثبت است که از این میان حدود ۳۰۰ تن شان از شروع سال مالی ۹۹ یعنی حدود ۸ ماه، هیچ معاشی دریافت نکرده اند.

معترضان که بیشترشان نظامی اند می گویند پول ندارند تا از پس هزینه های زندگی برآیند.

از سویی از سه سال به این سو بر اساس فرمان ریاست جمهوری، معاش تمام بازنشستگان ۳۰ درصد افزایش یافته که به گفته ی معترضان هیچ کدام از آنان، این امتیاز را دریافت نکرده اند.

برای بدست آوردن معاش تقاعدی باید تذکره ی الکترونیکی داشت؛ بازنشستگان هرات از حکومت می خواهند زمینه ی بایومتریک و پیگیری اسناد را در هرات برای شان فراهم سازند.

آنها می گویند: “ما با هزار بدبختی و هزینه می رویم به کابل اما آنجا هم کلی مشکلات است نوبت نمی رسد چرا حکومت به هرات همی زمینه را برای ما فراهم نمی سازد تا به کی ما هزینه کنیم برویم به کابل نداریم بخدا”.

آنگونه که بازنشستگان می گویند گویا دولت سیستمی را روی دست گرفته که بر اساس آن پرداخت معاش زمانبر شده و حتی ماهها طول می کشد تا نوبت به یک مامور برسد.

اداره ی محلی می گوید تیمی تشکیل شده تا ظرف یک هفته ی آینده مشکلات بازنشستگان را پیگیری کنند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید اداره ی محلی با نمایندگان بازنشستگان نشستی داشته و بزودی مشکل این افراد حل خواهد شد.

همزمان مسوولان مستوفیت هرات می گویند با اداره ی بایومتریک هماهنگ کرده اند تا روند بایومتریک بازنشستگانی که باقی مانده را در هرات انجام دهند.

فایقه علی زاده، مستوفی هرات در خصوص معاش بازنشستگان باقی مانده می گوید تاکنون بودجه ای برای معاش آنها نیامده و آنها درخواستی را به مرکز فرستاده اند.

او می گوید: “دریافت معاش نیازمند اسناد مکمل است و برخی متقاعدین ( بازنشستگان) اسناد شان کافی نبوده و از سویی ما به مرکز درخواست را فرستادیم همی که پول آمد حتما برای آنها پرداخت خواهد شد”.

بر اساس وعده ی دولت، قرار است برای هر متقاعد در بدل ۳۰ تا ۴۰ سال خدمت به دولت یک نمره زمین یا یک آپارتمان رهایشی داده شود که تا کنون این نیز پیگیری نشده است. این در حالی است که معاش متقاعدین بر اساس رتبه و زمان تقاعد بین ۵۰ تا چند صد هزار افغانی در سال است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد