مسئولان اداره زراعت می گویند که برداشت انجیر از باغ های هرات ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش را نشان می دهد. بشیر احمد احمدی، معاون اداره زراعت هرات به رادیو معراج می گوید که بر اساس پیشبینی های آنان امسال بیش از ۸ هزار تن انجیر از باغ های این ولایت برداشت خواهد […]

مسئولان اداره زراعت می گویند که برداشت انجیر از باغ های هرات ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش را نشان می دهد.

بشیر احمد احمدی، معاون اداره زراعت هرات به رادیو معراج می گوید که بر اساس پیشبینی های آنان امسال بیش از ۸ هزار تن انجیر از باغ های این ولایت برداشت خواهد شد.

او گفت:” امسال بیشتر از ۴۰۰ هکتار باغ های انجیر داریم که تقریبآ پیشبینی میکنیم که بیشتر از ۸ هزار تن برداشت انجیر خواهد بود و هر سال برداشت و تولید انجیر در حال افزایش است چراکه علاقمندی باغ دارن هم زیاد است”.

دستکم ۹۰ درصد باغ های انجیر در ولسوالی زنده جان موقعیت دارد و سال قبل از باغ های هرات ۵۶۵۱ تن انجیر برداشت شد.

اما نبود بازار همچنان از نگرانی های سد راه برداشت کنندگان انجیر در هرات است.

عبدالصمد از باغداران گفت:” همه ساله انجیر زیادی باغ های ما حاصل می دهد اما بازار وجود ندارد و نیاز است که حکومت توجه و در خارج از کشور بازار یابی کند”.

با همه ی اینها، هنوز صادرات انجیر تازه به سایر کشورها صورت نگرفته اما انجیر خشک هرات به کشورهایی چون پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی صادر می شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی اداره محلی می گوید سفرای کشورهای مختلف در دیدار با وحید قتالی، والی هرات به خرید انجیر هرات علاقمندی نشان داده اند.

او گفت:” تنها بحث انجیر نیست و ما در دیدار های که با سفرای کشور ها دارند خواست عمده و اساسی ما این است که چگونه افزایش همکاری ها داشته باشیم؛ از جمله اینکه ما صادرات میوه داشته باشیم و همچنان توازن ایجاد کنیم بین صادرات و واردات و این از جمله اولویت های کاری مقام ولایت است و دقیقآ وقتی ما تمایل نشان دادیم علاقمندی آن کشور ها هم وجود داشته”.

دستکم ۴۰۰ هکتار باغ در هرات تحت کشت انجیر است که ۹۰ درصد انجیر سیاه است و ۱۰ درصد انجیر سفید.

هم اکنون در کنار ولسوالی زنده جان، در ولسوالی های دیگر هرات چون غوریان، شیندند و پشتون زرغون نیز باغ های انجیر وجود دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد