حاصلات انگور هرات ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. مسئولان اداره زراعت می گویند که برداشت انگور از باغ های این ولایت نشان می دهد که در سال جاری بیش از ۱۴۰ هزار تن انگور به بازار عرضه خواهد شد. سال قبل از باغ های هرات دست کم ۱۳۰ هزار تن انگور […]

حاصلات انگور هرات ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

مسئولان اداره زراعت می گویند که برداشت انگور از باغ های این ولایت نشان می دهد که در سال جاری بیش از ۱۴۰ هزار تن انگور به بازار عرضه خواهد شد.

سال قبل از باغ های هرات دست کم ۱۳۰ هزار تن انگور برداشت شد.

بشیر احمد احمدی، معاون اداره زراعت هرات وضعیت باغداری را قناعت بخش می خواند.

او گفت:” در حال حاضر بیش از ۱۲۰ کشمش خانه در ولایت هرات در حال اعمار است که اکثریت در حدود ۸۰ درصد کار شان تکمیل شده است و حدود ۴۷۰ کشمش خانه هم از سالهای قبل بوده و انگور هرات هیچ وقت فاسد نمی شود و اگر به شکل تازه به بازار عرضه می شود اما بقیه در کشمش خانه استفاده می شود”.

بزرگترین تاکستان های هرات، در ولسوالی های گذره، پشتون زرغون، اوبه و انجیل موقعیت دارند که به طور مجموع میزان تولیدات این باغ ها به دستکم ۹۰  هزار تن انگور در سال است.

اما آنچه که تاکنون نگرانی نزد باغداران وجود دارد، کم توجهی نسبت به صادرات انگور و بازار یابی از سوی حکومت است.

بار ها حکومت نسبت به صادرات میوه تازه و بخصوص انگور هرات برای باغداران وعده های داده اما تاکنون به گونه چشگمیر این وعده ها و برنامه ها تحقق پیدا نکرده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات از صادرات چند محموله میوه تازه به خارج از کشور خبر می دهد.

او گفت:” در سطح محل ما به عنوان اکمال کننده محموله ها از هرات به مرکز و از مرکز به دیگر مسیر ها انتقالاتی صورت گرفته است”.

اما اداره زراعت و اتاق تجارت هرات ادعا دارند که تاکنون هیچ کشوری به دلایل مختلف از جمله خطر کرونا علاقه مندی برای خرید انگور و میوه هرات نشان نداده اند.

احمد سعید عظیمیان، معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می گوید که در حال حاضر هیچ محموله ی از میوه این این ولایت به خارج از کشور صادر نشده و کسی هم علاقمندی نشان نداده است.

او گفت:” امسال صادرات میوه تازه تا کنون نداریم هرچند که تلاش های صورت میگیرد برای هماهنگی از مسیر ایران برای کشورهای حوزه خلیج فارس که تا هنوز موفق به صاردات نشدیم”.

هرات با داشتن بیش از ۱۲۰ نوع انگور در سراسر افغانستان و حتی در بین دیگر کشورها، زبان‌ زد است.

فخری، لعل، کشمشی، عسکری، پوشنگی، حسینی، رو چه، لوغی، صاحبی، آبی و مسکه از مشهورترین انواع انگور در هرات است.

طی چند سال گذشته افرادی زیادی در هرات به تاسیس باغ های انگور سرمایه گذاری کرده اند که به میزان برداشت آن افزوده که اکنون سرنوشت ناروشنی دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد