هفتم اسد، روز پرچم ملی، امروز با برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و راه‌پیمایی در هرات بزرگ‌داشت شد. شرکت‌کنندگان این برنامه پرچم ملی را متعلق به تمام مردم افغانستان دانسته و از تمام جناح‌ها خواستند برای برقراری صلح زیر پرچم ۳ رنگ کشور متحد شوند. هم‌زمان با هفتم اسد، پرچم ۳ رنگ کشور در بیشتر نقاط […]

هفتم اسد، روز پرچم ملی، امروز با برنامه‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و راه‌پیمایی در هرات بزرگ‌داشت شد.

شرکت‌کنندگان این برنامه پرچم ملی را متعلق به تمام مردم افغانستان دانسته و از تمام جناح‌ها خواستند برای برقراری صلح زیر پرچم ۳ رنگ کشور متحد شوند.

هم‌زمان با هفتم اسد، پرچم ۳ رنگ کشور در بیشتر نقاط شهر هرات خودنمایی می‌کند؛ از پایه‌های برق، بالای موترها، چهارراه‌ها، دروازه‌های دوکان‌ها و مراکز و اداره‌های دولتی گرفته تا بام خانه‌ها، این نماد ملی به چشم می‌خورد.

روز پرچم ملی در حالی در هرات تجلیل می‌شود که کرونا و نا امنی‌ هنوز هم دغدغه مردم هستند.

غلام فاروق راسب، فعال مدنی از طرف‌های درگیر می‌خواهد همگی زیر پرچم ملی کشور به جنگ نقطه پایان بگذارند و به گفت‌وگو و صلح روی بیاورند.

این دومین سال است که از هفتم اسد به نام روز پرچم ملی در نقاط مختلف کشور تجلیل می‌شود.

وحید قتالی، والی هرات می‌گوید از این روز در شهر و ۹۰ درصد ولسوالی‌های هرات گرامی‌داشت می‌شود.“این بیرق سال‌هاست که بر شانه‌های قهرمانان ورزش، محصلان و قهرمانان نیروهای امنیتی، جان‌بازان، شهدا و زنان و مردان این سرزمین به اهتزار درآورده شده و جای در دل همه شهروندان افغانستان دارد.”

تا کنون هفتم اسد روز پرچم ملی در تقویم کشور گنجانده نشده و به نام روز ملی پرچم شناخته نمی‌شود.

آریا رووفیان، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، پرچم ملی را نماد عزت و غرور ملی کشور می‌داند.“بیرقی که امروز با افتخار به اهتزاز در می‌آوریم حاصل دهها و صدها سال رشادت، شهادت و پایمردی مردان و زنان این سرزمین است. بیرقی که با بهای خون شهدای این سرزمین و میلیون‌ها انسان مهاجر و معلول به اهتزاز در آمده. این وجیبه ملی است که از این نماد ملی پاس‌داری کنیم.”

ماده نوزدهم قانون اساسی- مادر قوانین کشور- پرچم ملی کشور را تعریف کرده است.

در این ماده آمده است که پرچم مرکب از ۳ قطعه با رنگهای سیاه، سرخ و سبز که به صورت عمودی، به اندازه‌های مساوی، از چپ به راست، در کنار هم واقع شده، عرض هر رنگ برابر نصف طول آن است و در وسط آن نشان ملی افغانستان است.

نشان ملی افغانستان عبارت از محراب و منبر به رنگ سپید است. در قسمت بالای نشان ملی کلمه لا اله الا الله و الله اکبر و خورشید در حال طلوع دیده می‌شود. در قسمت پایین نشان ملی هم تاریخ ۱۲۹۸ هجری شمسی و کلمه افغانستان جا دارد و از ۲ طرف با خوشه‌های گندم (نمادی از طبیعت و کشاورزی) احاطه شده است.

بیشتر مورخان و آگاهان معتقدند در تاریخ معاصر، پرچم افغانستان نسبت به هر کشور دیگر جهان شاهد بیشترین تغییرات در رنگ‌ها و نمادها بوده است.

هم اکنون نیز مخالفان مسلح دولت حاضر به آمدن زیر پرچم ملی کشور نیستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد