از زمان پولی شدن برخی خدمات صحی در شفاخانه مرکزی هرات تاکنون، ۵۰ میلیون افغانی جمع آوری شده است. این پول اما برخلاف گفته های قبلی که قرار بود برای بهبود خدمات و خریداری تجهیزات در این مرکز درمانی به مصرف برسد، حالا به حساب وزارت مالیه ریخته شده و تاکنون به هرات نرسیده است. […]

از زمان پولی شدن برخی خدمات صحی در شفاخانه مرکزی هرات تاکنون، ۵۰ میلیون افغانی جمع آوری شده است.

این پول اما برخلاف گفته های قبلی که قرار بود برای بهبود خدمات و خریداری تجهیزات در این مرکز درمانی به مصرف برسد، حالا به حساب وزارت مالیه ریخته شده و تاکنون به هرات نرسیده است.

این مسئله انتقاد تند شورای ولایتی و شهروندان هرات را برانگیخته است.

عبدالرحیم صالحی تیموری، عضو شورای ولایتی می گوید هیچ راهی برای برگشت پول وجود ندارد.

او تاکید می کند که این شورا اکنون تصمیم گرفته تا دیگر هیچ بیماری در بدل دریافت خدمات درمانی پول ندهد.

“این ۵۰ میلیون به وزارت مالیه انتقال داده شد و وقتی یک چیزی به وزارت مالیه انتقال داده شد دیگه برگشت آن غیر ممکن است. ما در شواری ولایتی به اتاق آرا به این نتیجه رسیدیم که به هیچ ارباب رجوع، شهروند و هیچ مراجعه کننده ای اجازه ندهیم که به شفاخانه ی دولتی یک افغانی بپردازد”.

از ۲۰ افغانی تا یک هزار افغانی پولی است که بر اساس این طرح شهروندان باید بابت بهرمند شدن از خدمات صحی پرداخت می کردند.

مردم می گویند شفاخانه ی حوزوی با کمبود امکانات زیادی مواجه است و باید این پول به این مرکز درمانی به مصرف برسد.

شفاخانه ی حوزی هرات می گوید قرار بود پول جمع آوری شده از ارایه خدمات، پس از واریز به حساب وزارت مالیه، در ختم سال مالی ۹۸ دوباره به شفاخانه ها داده شود.

محمد عارف جلالی، سر طبیب شفاخانه مرکزی می گوید به دلیل همه گیری ویروس کرونا اما این انتقال به تعویق افتاده است.

او تاکید دارد که اکنون نگرانی وجود دارد که مبادا وزارت مالیه این ۵۰ میلیون را با بودجه کرونا حساب کند.

قرار بود این پول به برج جدی سال ۹۸ به حساب شفاخانه بیاید حالا هم وزارت صحت عامه تلاش می کند این پول به حساب شفاخانه بیاید؛ اگر باز دولت به حساب بودجه ی کرونا حساب نکند”.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی اداره ی صحت عامه می گوید در مورد انتقال پول و چگونگی مصرف آن هیچ هدایتی تاکنون به هرات نرسیده است.

“شما می دانید که به دلیل عواید پایین و مصارف زیاد اگر دولت به این پول متوسل شود این تصمیم دولت و وزارت مالیه است و در این مورد حق ابراز نظری نداریم در این صورت فیصله ای که به منافع ملی باشد ما باید احترام بگذاریم”.

حمید الله حنیف، نماینده ی مردم هرات در پارلمان می گویند ادارات قبل از انتقال پول به وزارت مالیه باید نمایندگان را در جریان قرار می داد.

“اگر قبلا به ما گفته میشد ما می توانستیم با وزارت مالیه بنشینیم و این پول را به حساب شفاخانه ی حوزوی که اشد نیاز را هم دارد واریز می کردیم اما خوب حالا هم تلاش می کنیم چون این پول از مردم است و برای مردم باید خدمات صحی ارایه شود”.

آنگونه که مسئولان اداره صحت عامه می گویند روند اخذ فیس از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا متوقف است و چگونگی آغاز آن تاکنون مشخص نیست.

شفاخانه ی حوزی هرات تنها برای باشندگان این ولایت نه بلکه برای تمام بیمارانی که از حوزه ی غرب مراجعه می کنند، خدمات درمانی ارایه می کند و به دلیل کمبود امکانات، بارها شهروندان هرات خواهان ایجاد یک شفاخانه جداگانه برای این ولایت شده اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد