پس از اعتراض ها و بر پایی خیمه تحصن نماینده ها، شهروندان و فعالان مدنی حوزه غرب در کابل، امروز اینجا درهرات نیز خمیه تحصن بر پا شد.  وکلا و شماری از شهروندان ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، بادغیس و غور تاکید دارند که مشارکت سیاسی و حضور کدرهای حوزه غرب در مسائل ملی و سیاسی […]

پس از اعتراض ها و بر پایی خیمه تحصن نماینده ها، شهروندان و فعالان مدنی حوزه غرب در کابل، امروز اینجا درهرات نیز خمیه تحصن بر پا شد.

 وکلا و شماری از شهروندان ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، بادغیس و غور تاکید دارند که مشارکت سیاسی و حضور کدرهای حوزه غرب در مسائل ملی و سیاسی حق مسلم آنان است اما حکومت نسبت به این حق شان بی توجه است.

عبدالهادی قانع از فعالان مدنی در حوزه گفت:” خواسته های ما فردی نیست و برای حوزه غرب دادخواهی میکنیم و ما حق خود را میخواهیم که مشارکت سیاسی و بیرون رفتن از انزوا است.”

حضور کم رنگ نامزد وزرا از حوزه غرب در کابینه جدید، بی توجهی به ولایات حوزه غرب و سهم ندادن به جوانان در پست‌های دولتی، از انتقاد هایی است که نزد آنان وجود دارد.

معترضان می گویند که نباید حکومت، ولایات حوزه غرب را نایده بگیرد و هشدار می دهند که اگر به خواسته های آنان رسیدگی نشود دست به اعتراض های گسترده تری خواهند زد.

نماینده های مردم در پالمان که در این خمیه حضور دارند می گویند که تعصب، بی عدالتی و به حاشیه کشاندن ولایت های حوزه غرب، آنان را وادار به بر پایی خمیه تحصن کرده است.

منورشاه بهادری، نماینده مردم هرات در پارلمان هشدار می دهد که اگر حکومت نسبت به خواسته های شان توجه نکند، به پیشمانی اش سنگ خواهند زد.

او گفت:” فعلآ ما از برپایی خیمه تحصن شروع کردیم و هرگاه خواسته ی ما برآورده شود باز به سنگ به پیشمانی شان جواب خواهیم داد. پشتون هراتی راکسی در مرکز بنام پشتون هراتی نمی شناسد تاجیک هراتی را کسی در مرکز بنام تاجیک نمی شناسد و فقط یک ابزار شدیم و ما از این ابزار بودن خسته شدیم.”

نمیانده های مردم حوزه غرب می گویند در صورتکه سهم بیشتری در کابینه برای این ولایات داده نشود و مردم در محرومیت سیاسی قرار گیرند در زمان معرفی نامزد وزرا به آنان رای اعتماد نخواهند داد.

محمد ابراهیم مصئون، آگاه امور بر این بارو است که چنین دیدگاهی نزد دولت که هرات و حوزه غرب به عنوان کلک ششم شمرده می شود عواقب خوبی در پی نخواهد داشت و باید حکومت به گونه عادلانه مشارکت سیاسی را در نظر گیرد.

او گفت:” من فکر میکنم که باید گام های عملی تر و جدی برداشته شود و دولت این احساس را بکند که اگر سهم و یا حضور مردم هرات را نادیده گیرد عواقب بسیار خطرناکی هم به لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی میتواند که برای دولت داشته باشد و این را باید هراتی ها به دولت به نوعی بفهمانند و در غیر آن اگر وضعیت به همین قسم پیش برود و وضعیتی که ما مشاهده میکینم و سیاستی که در بحث ارگ و سپیدار وجود دارد همیشه به حاشیه قرار خواهیم داشت.”

تحصن کنندگان بر این باور اند که حوزه غرب نزدیک به نیمی از جغرافیایی کشور را در بر می‌گیرد و خواستار ۳۵ درصد سهم در قدرت سیاسی هستند درحالی که این سهم به کمتر از ۱۰ درصد می ‌رسد.

تاکنون نامزد وزرای مالیه، صحت‌عامه، شهرسازی، اطلاعات و فرهنگ، امور زنان، معارف و همچنین سرپرست بانک مرکزی از سوی رئیس جمهوری معرفی شده‌ و قرار است به زودی برای رای اعتماد به مجلس معرفی شوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد