شش ماه از سال مالی ۱۳۹۹ می گذرد؛ مسوولان اداره ی شهرداری هرات می گویند در این مدت، تنها توانسته اند ۱۵۳ میلیون افغانی یعنی  20 درصد عواید پیش بینی شده شان را جمع آوری کنند. ۷۴۸ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۲۲ افغانی مجموع عوایدی است که این اداره تخمین زده است. غلام رسول […]

شش ماه از سال مالی ۱۳۹۹ می گذرد؛ مسوولان اداره ی شهرداری هرات می گویند در این مدت، تنها توانسته اند ۱۵۳ میلیون افغانی یعنی  20 درصد عواید پیش بینی شده شان را جمع آوری کنند.

۷۴۸ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۶۲۲ افغانی مجموع عوایدی است که این اداره تخمین زده است.

غلام رسول عظیمی، سخنگوی شهرداری می گوید همه گیری ویروس کرونا، متعاقب آن مسدود شدن بازارها و عدم پرداخت صرفیه ها از سوی اکثر مردم سبب شده تا شهرداری نتواند عواید خود را بدست آورد.

او می گوید: “ما جدا نگران جمع آوری عواید خود هستیم به دلیل اینکه بودجه ی شهرداری منظوری خود را از مرکز گرفته و حالا ما نتوانستیم عواید خود را جمع آوری کنیم و این می تواند مشکلات بسیار زیادی را به بارو آورد و ما باز از مردم می خواهیم که پرداخت های لازمی خود را بپردازند تا عواید جمع آوری شود”.

صفایی خانه ها، جواز نامه های صنفی، کرایه املاک، هزینه ی ملکیت های اختصاص یافته برای سفارت خانه ها و زمین ها و بیلبورد ها از عمده چشمه های درآمد اداره ی شهرداری هرات است.

علاوه بر این بر اساس فرمان ریاست جمهوری عواید ۲۰ آبده ی درآمد زای هرات به حساب شهرداری واریز می شود که امسال به دلیل نبود گردشگر، بجز قلعه ی اختیار الدین، از ۱۹ مورد دیگر هیچ عوایدی نصیب این اداره نشده است.

عدم جمع آوری کل عواید شهرداری یعنی خداحافظی هرات با یک سال انکشاف.

زیرا بنابر روایت مسوولان اداره ی شهرداری تا عوایدی جمع آوری نشود هرات روی انکشاف را هم نخواهد دید.

عظیمی تاکید می کند: “ما نگران کسر بودجه هستیم اما همکاران ما در ۱۵ ناحیه ی هرات تلاش می کنند مردم را تشویق کنند تا بیشتر با اداره ی شهرداری همکار باشند و بتوانیم با کمک هم، مشکلات را حل سازیم”.

سال گذشته ۸۰ درصد عواید اداره شهرداری صرف ساخت کانال ها شهری شد.

آنگونه که آقای عظیمی می گوید قرار بود امسال این درصدی صرف ساخت آسفالت، روکش و داغ گیری جاده ها در ۱۵ ناحیه شهری شود.

شورای ولایتی هرات اما می گوید در شرایط فعلی پروژه های انکشافی در درجه ی دوم دادخواهی های آنها قرار دارد.

مهدی حدید عضو این شورا می گوید:” ما تلاش می کنیم که در قسمت عواید شهرداری دادخواهی های خود را داشته باشیم اما زندگی مردم در این شرایط اولویت اول ما است و بیشترین تمرکز ما روی این موضوع است که چون هنوز در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند و بودجه ای که در این مورد اختصاص یافته، به دست آنها برسد”.

آگاهان اقتصادی بر این باورند به دلیل اینکه اکثر پروژه هایی که از سوی شهرداری ها دنبال می شود کوتاه مدت و زود گذر است، تاثیرات منفی آن خیلی زودتر از آن چیزی که تصور شود، آشکار خواهد شد.

اما درست زمانی که مردم نیز از پس پرداخت صرفیه های خود بر نمی آیند و کرونا نیز شرایط را طوری رقم زده که شهرداری نتواند عوایدش را جمع آوری کند؛ راهکار چیست؟

بارز حسینی آگاه اقتصادی:” در شرایط فعلی مسوولان تلاش کنند از ریخت و پاش های اضافی خودداری کنند، افراد و مدیران کاردان در راس قرار گیرند و برنامه داشته باشند و به مردم این اطمینان را بدهند که پول جمع آوری شده ی آنها در جای درست و در زمان درست به مصرف می رسد”.

آقای حسینی می افزاید جدا شدن شهرداری ها از زیر چتر حکومت مرکزی می تواند در کارکرد این واحدهای خدماتی موثر باشد زیرا به باور او انتخاب شهردار از سوی مردم و پاسخ دهی مسوول این واحد اداری مستقیما به مردم بیشتر می تواند روی کارکرد آن موثر واقع شود.

با همه ی اینها به نظر می رسد کرونا تنها زندگی مردم عادی را نه بلکه آن عده از اداره ی هایی که بیشترین ارتباط را با این بخش از جامعه دارد و عوایدش از این درک  حاصل می شود، نیز سخت متاثر شده است.

عطف نگرانی اینجاست که شش ماه نخست سال مالی گذشته و با توجه به بالا بودن گراف بلند همه گیری ویروس کرونا در کشور، بعید به نظر می رسد که این اداره بتواند در فرصت باقی مانده، بخش قابل ملاحظه ای از عوایدش را بدست آورد.

اینجاست که هرات باید یک سال دیگر نیز با نداشته هایش کنار بیاید و برای سالهای بعد امیدوار باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد