محصولات زراعتی و باغداری هرات از مرغوب ترین ها در میان سایر ولایات به شمار می رود. اما همه ساله بیشتر محصولات و فراورده های آنان نسبت به نبود بازار و سرد خانه های معیاری قبل از استفاده فاسد می شود. با این حال باغداران و دهقانان هرات می گویند از برداشت حاصلات میوه در […]

محصولات زراعتی و باغداری هرات از مرغوب ترین ها در میان سایر ولایات به شمار می رود.

اما همه ساله بیشتر محصولات و فراورده های آنان نسبت به نبود بازار و سرد خانه های معیاری قبل از استفاده فاسد می شود.

با این حال باغداران و دهقانان هرات می گویند از برداشت حاصلات میوه در سال جاری رضایت دارند اما نبود سرد خانه و بازار مناسب سبب شده تا فراورده‌ های آنان آسیب ببیند.

گل احمد گفت:” همین میوه های که ما به بازار می آوریم خیلی قیمت مناسب دارد و  مقابل زحمات ما به ضرر می فروشیم و همه ساله همین قسم است”.

نبود بازار برای میوه‌های داخلی دربرابر میوه خارجی سبب شده تا باغبانان نتوانند میوه های شان را در زمان مناسب به فروش برسانند.

از سوی هم محمد حسین یزدان‌پناه، آگاه امور زراعتی می گوید که عدم توجه حکومت در قبال محصولات داخلی میتواند برای دهقانان و باغداران دل سردی به بار آورد و راهکار، وضع تعرفه های تجارتی برمیوه های خارجی است.

او گفت:” دولت اگر تعرفه های خاصی بر میوه های خارجی وضع کند آن وقت کاهش واردات میوه مشاهده خواهد شد”.  

از سالها به این طرف، مسئولان و مقامات مرکزی، وعده های برای حل مشکلات سد راه باغداران و دهقانان از جمله ایجاد سرخانه های معیاری داده اند اما تا کنون جنبه عملی به خود نگرفته است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات می گوید که به زودی به هزینه ۶۸۰ میلیون افغانی سردخانه ی تهداب گذاری خواهد شد که میتواند تاثیر قابل ملاحظه ی بر تولیدات میوه های باغداران داشته باشد.

او گفت:” یک سردخانه به ارزش ۶۸۰ میلون افغانی و با ظرفیت ۱۵۰۰ تن قرار است که ساخته شود که فعلآ کار های اداری در حال انجام است که به زودی و تا یک هفته بعد شاهد تهداب گذاری آن خواهیم بود.”

با آنکه با ایجاد دهلیزهوایی به منظور صادرات محصولات دهقانان امید واری ها را بیشتر ساخته بود اما ظاهرا اینگونه نشده و با وارد شدن میوه های مشابه ازخارج کشور از مشکلات دهقانان کاسته نشده بل بر آن افزوده شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی اداره محلی هرات از وضع تعرفه های سنگین درگمرکات سخن می زند.

او گفت:” تلاش جدی ما این است تا از طریق وضع تعرفه های فصلی در گمرکات که مانع واردات بیرونی می شود و همچنان ایجاد سردخانه ها و تسهیل صادرات را میوه جات دهقانان به کشور های خارجی حمایت کنیم.”

انگور، شفتالو، زردالو، سیب و آلو از جمله میوه های تازه این فصل سال است که روزانه ده ها تن به بازار عرضه می شود اما شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی بر صادرات میوه جات امسال داشته باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد