جهش روز افزون آمار مبتلایان به کرونا مشخص ساخته به همان اندازه که بی توجهی به نکات بهداشتی می تواند برای افراد گران تمام شود، پنهان کاری و علنی نکردن آن هم می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. کمبود امکانات برای انجام تست‌های سریع سبب شده تا آمار مشخصی از تعداد افراد […]

جهش روز افزون آمار مبتلایان به کرونا مشخص ساخته به همان اندازه که بی توجهی به نکات بهداشتی می تواند برای افراد گران تمام شود، پنهان کاری و علنی نکردن آن هم می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

کمبود امکانات برای انجام تست‌های سریع سبب شده تا آمار مشخصی از تعداد افراد مبتلا به این ویروس در هرات در دست نباشد.

هر چند داکتران تاکید دارند که ۷۵-۸۰ درصد جامعه به این ویروس آغشته خواهند شد.

شماری می گویند اقارب و همسایه های شان با پنهان کاری شان پس از ابتلا به کرونا، با جان آنها بازی می کنند.

مریم یکی از شهروندان هرات می گوید شوهر خاله اش دو هفته می شود که به کرونا مبتلا شده و خانواده ی آنها به تازگی از این موضوع اطلاع یافته اند.

او می گوید: “زمانی که از شوهر خاله ام پرسیدم چرا پنهان کردی گفت که دوست نداشتم همسر و فرزندانم به چشم یک انتقال دهنده ویروس به من نگاه کنند یا به من بگویند که تو نتوانستی مثل دیگران از خود مراقبت کنی”.

محدثه دیگر شهروندی ست که از پنهان کاری همسایه اش شکایت دارد.

او می گوید: ” همسایه ی ما یک هفته کرونا داشته به ما نگفته و زمانی پدر فامیل آنها حالش بد شد و بردن شفاخانه و آنجا فوت کرد تازه فهمیدیم آنها مبتلا شده بودند. ما و دیگر همسایه ها در طول این مدت به خانه ی شان رفت و آمد داشتیم خیلی نگرانم”.

ترس از تغییر رفتار دیگران با بیمار کرونایی، خجالت، از دست دادن جایگاه اجتماعی و یا هم شغل، سبب شده افراد به علنی کردن بیماری شان تن ندهند.

در مقابل اما تعدادی علنا از بیماری شان در فضای مجازی نوشته اند و از دیگران خواسته اند برای شان دعا کنند.

این افراد می گویند نه تنها رفتار دوستان شان تغییر نکرده بلکه عزیز تر شدن و حالا بیشتر از گذشته مراقب خود هستند.

عارف کریمی، در فیس بوک اش نوشته که کرونای او هم مثبت شده است.

او می گوید: ” کرونا مثل دیگر بیماری ها یک مریضی ساده است و من باید همگانی می ساختم زیرا کسانی که در روزهای گذشته با من در ارتباط بودند مطلع شوند و بیشتر مراقب خود باشند و ما می توانیم زنجیره ی همه گیری را کنترل کنیم”.

احمد فهیم فرجام نیز از مثبت شدن نتیجه اش در فیس بوک نوشته و می گوید علنی کردن این موضوع را برای خودش کسر شان نمی داند و معتقد است که  این وظیفه ی انسانی و وجدانی ما است تا سایر افراد را با خبر سازیم.

فرجام می گوید” : “دو هفته از بیماری ام می گذرد در طول این مدت بارها همکارانم، دوستانم و فامیل به من تماس گرفتند و به من روحیه دادند و حالا من خیلی حالم خوب است”.

پزشکان می گویند در چنین شرایطی که هوا هم گرم است به ندرت افراد به سرما خوردگی مبتلا می شوند.

با این وصف آنها تاکید می کنند که افراد هر نوع تب، جان دردی، خارش گلو یا سرفه و یا هم آبریزش بینی را  به احتمال ۹۰ درصدی کرونا حساب کنند.

دکتر میرویس صالحی، می گوید زمانی که افراد به بیماری کرونا مبتلا می شوند و آن را پنهان می کنند نه تنها که گردش ویروس را در جامعه سریع تر می سازند بلکه با حیات خود و اطرافیان شان هم بازی می کنند.

او گفت: “هر کسی که پنهان کرده و می کند در حقیقت به خود، فامیل و دیگران ظلم کرده زیرا این افراد با پنهان کاری شان یک حالت شدید و خطرناک را ایجاد می کنند اما اگر به موقع اطلاع رسانی کنیم و به دکتر مراجعه کنیم می توانیم زود تر خوب شویم “.

تا کنون ۴۲۸۵ تن مبتلا به کرونا در هرات شناسایی شده، ۷۶ تن جان خود را از دست داده اند و ۱۱ تن دیگر نیز در وضعیت وخیمی به سر می برند.

علاوه بر این ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ تن  با علایم کرونا جان شان را از دست داده اند.

با همه ی اینها پزشکان هنوز در خانه ماندن را توصیه می کنند و بر این باورند که با پوشیدن ماسک، شستن مکرر دست ها و حفظ فاصله ی فزیکی، این ویروس مهار شدنی است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد