۳ مورد جدید ابتلا به تب خون‌دهنده در هرات در حالی به ثبت رسیده که مسوولان از نبود مکان برای تجرید و درمان این بیماران ابراز نگرانی می‌کنند. با انتقال شفاخانه اطفال به مرکز شهر و اختصاص این بخش به بیماران مبتلا به کرونا، حالا در شفاخانه مرکزی، دیگر بخشی برای نگه‌داری از بیماران تب […]

۳ مورد جدید ابتلا به تب خون‌دهنده در هرات در حالی به ثبت رسیده که مسوولان از نبود مکان برای تجرید و درمان این بیماران ابراز نگرانی می‌کنند.

با انتقال شفاخانه اطفال به مرکز شهر و اختصاص این بخش به بیماران مبتلا به کرونا، حالا در شفاخانه مرکزی، دیگر بخشی برای نگه‌داری از بیماران تب خون‌دهنده، باقی نمانده است.

در گرماگرم تب کرونا در هرات، حالا گویا بیماری تب خون‌دهنده نیز بر مشکلات این ولایت افزوده است.

تب خون‌دهنده از طریق کنه به انسان و از یک انسان به انسان دیگر منتقل می‌شود و هرات رکورد دار این بیماری است.

محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزه‌یی می‌گوید:“در جریان دو هفته گذشته با گرم شدن هوا متأسفانه ۳ مورد تب خون‌دهنده که هر سه تا مرد بودند به شفاخانه مراجعه کردند. دو واقعه پس از درمان در بخش انتانی ما شفایاب شدند و هنوز یک مریض دیگر ما بستر هست. پیش‌بینی وجود دارد که با گرم شدن فصل تابستان و نزدیک شدن عید قربان آمار تب خون‌دهنده مثل سال‌های گذشته بالا برود.”

بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب خون‌دهنده در حوزه غرب کشور به ثبت رسیده است.

به گفته آقای جلالی فعلاً تنها یک اتاق برای درمان بیماران تب خون‌دهنده وجود دارد و نبود مکان برای درمان این بیماران نگران‌کننده است.

شیوع کرونا سبب شده تا بسیاری از فعالیت‌های عادی صحی مانند مبارزه با پولیو، تب خون‌دهنده و دیگر بیماری‌ها با سکته‌گی روبه‌رو شود.

نور احمد حیدری، مسوول بخش صحی شورای ولایتی هرات می‌گوید:“متأسفانه امسال هم شماری از مبتلایان به این بیماری یافت شده و بنا به گفته‌های صحت عامه هر روز هم آمار بالا می‌رود. بر علاوه این که با کرونا مبارزه می‌شود، صحت عامه باید متوجه بیماری‌های دیگر هم باشد. میزان وفیات این بیماری حتا از میزان وفیات کرونا بیشتر است. نزدیک ۴۰ درصد کسانی که به تب خون‌دهنده گرفتار می‌شوند، فوت می‌کنند.”

با این حال محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات ابراز امیدواری می‌کند که هرچه زودتر بخش تجرید و درمان بیماران تب خون‌دهنده در شفاخانه فعال شود.

او تأکید دارد همان طوری که کرونا جای نگرانی دارد، بیماری ویروسی تب خون‌دهنده نیز نگران‌کننده است.

پارسال بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به تب خون‌دهنده در هرات به ثبت رسید که از این میان ۱۸ تن جان باختند.

تب خون‌دهنده در مناطق روستایی که انسانها و مواشی در نزدیکی هم زندگی می‌کنند و کشتارگاهها و قصابی‌ها که نکات بهداشتی رعایت نشود، سرایت می‌کند.

دام‌داران در روستاها، قصابان، توزیع کننده‌های گوشت و افرادی که با مواشی سر و کار دارند بیشتر به تب خون‌دهنده گرفتار می‌شوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد