ده‌ها تن از شهروندان هرات و فعالان مدنی در پی کشته شدن شماری از کارجویان افغان در مرز افغانستان و ایران امروز در مقابل کنسولگری ایران گردهم‌آیی اعتراضی برپا کردند. تظاهرات کنندگان با صدور یک قطعنامه خواستار رسیدگی جدی حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی به کشتار کارگران شدند. باشندگان ولسوالی گلران مدعی‌اند ده روز پیش […]

ده‌ها تن از شهروندان هرات و فعالان مدنی در پی کشته شدن شماری از کارجویان افغان در مرز افغانستان و ایران امروز در مقابل کنسولگری ایران گردهم‌آیی اعتراضی برپا کردند.

تظاهرات کنندگان با صدور یک قطعنامه خواستار رسیدگی جدی حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی به کشتار کارگران شدند.

باشندگان ولسوالی گلران مدعی‌اند ده روز پیش زمانی که کارجویان می‌خواستند به گونه غیرقانونی وارد ایران شوند از سوی مرزبانان آن کشور شکنجه و سپس به هریرود انداخته شدند.

ادعایی که ایران در همان ابتدا آن را رد کرد.

محمد حمید طهماسی، رییس هیأت حقیقت‌یاب افغانستان دیروز در یک نشست خبری گفت ۴۶ مهاجر وارد ایران شدند. از این میان ۱۰ نفر جان داده‌اند. جسدهای پنج تن به هرات منتقل شده و جسدهای پنج تن دیگر به دلیل آسیب‌دیدگی بیش از حد در محل دفن شدند.

به گفته طهماسی ۱۷ تن ناپدید بودند که تا هنوز دو نفر آنان پیدا شده و از سرنوشت ۱۵ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

طهماسی تأکید کرد که آمارها در حال تغییر است.

موضع افغانستان در رسیدگی به این قضیه و دیگر قضایای خشونت و کشتار افغانها در داخل و بیرون کشور همواره مورد انتقاد شهروندان بوده است.

تظاهرات‌کنندگان امروز نیز با صدور قطع‌نامه‌یی خواهان رسیدگی جدی حکومت به این مسأله شدند.

این نخستین بار نیست که مهاجران افغان در کشورهای دیگر با انواع خشونت و حتا کشتار روبه‌رو می‌شوند.

حالا همانطوری که دولت ایران را مقصر این فاجعه می‌دانند حکومت افغانستان را نیز بی‌تقصیر نمی‌دانند. به باور آگاهان، مهیا نبودن کار سبب شده شهروندان به خاطر لقمه‌یی نان دست به مهاجرت‌های غیرقانونی بزنند.

عبدالقادر رحیمی، رییس کمیسیون حقوق بشر هرات تأکید دارد که حکومت افغانستان مکلف است تا از جان شهروندان خود حمایت کند.

جنگ و نا امنی سبب شده تا جوانان زیادی برای پیدا کردن کار به دیگر کشورها مهاجر شوند.  مهاجرتی که مانند جنگ، تا کنون جان ده‌ها مهاجر افغان را گرفته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد