هیأت اعزامی حکومت افغانستان برای بررسی شکنجه و به دریا انداختن کارجویان بین مرز افغانستان و ایران می‌گوید نتایج تحقیق این تیم تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد. شماری از باشندگان ولسوالی گلران مدعی شدند که جمعه ۱۲ ثور ده‌ها  کارجوی افغان از سوی مرزبانان ایران پس از شکنجه به آبهای سیلابی رودخانه مرزی […]

هیأت اعزامی حکومت افغانستان برای بررسی شکنجه و به دریا انداختن کارجویان بین مرز افغانستان و ایران می‌گوید نتایج تحقیق این تیم تا یک هفته دیگر اعلام خواهد شد.

شماری از باشندگان ولسوالی گلران مدعی شدند که جمعه ۱۲ ثور ده‌ها  کارجوی افغان از سوی مرزبانان ایران پس از شکنجه به آبهای سیلابی رودخانه مرزی پرتاب شده‌اند.

در پی این شکایت‌ها و ادعاها دو روز پیش یک هیأت حقیقت‌یاب وارد هرات شد.

این هیأت متشکل از وزارت داخله، وزارت دفاع، ریاست امنیت ملی، وزارت امور مهاجران، وزارت خارجه و شورای ملی دو روز پیش وارد هرات شد.

عبدالحمید طهماسی، سر مفتش شورای امنیت افغانستان در یک نشست خبری تلویحا تأیید کرد که حادثه در جغرافیای ایران اتفاق افتاده و این هیأت تا هنوز در حال جمع‌آوری معلومات است.

طهماسی می‌گوید بر اساس یافته‌های هیأت، ۴۶ کارجوی افغان وارد مرز ایران شده بودند. به گفته او تحقیقات در جریان است و هر لحظه آمار هم در حال تغییر.

تحقیقات دولت افغانستان در حالی شروع شده که با گذشت ده روز از واقعه تا هنوز نتیجه آن معلوم نشده. این در حالی است که ایران این قضیه را یک روز پس از وقوع رویداد تکذیب کرده بود.

حالا آقای طهماسی می‌گوید ایران پیشنهاد افغانستان برای ایجاد یک هیأت و تحقیق مشترک را پذیرفته است.

دو روز پیش عبدالوحید قتالی، والی هرات نیز برای بررسی قضیه به گلران رفت و از نزدیک با متضررین و گواهان رویداد مرزی دیدن کرد.

والی هرات تأکید دارد که دولت افغانستان با احتیاط و جدیت قضیه را زیر بررسی دارد.

این نخستین بار نیست که شهروندان افغانستان به خاطر پیدا کردن کار با چنین فاجعه‌یی روبه‌رو می‌شوند.

غرق شدن در دریاها، کشته شدن در مرزها، تحقیر و توهین سرنوشت دردناکی است که برای کارگران افغان رقم می‌خورد.

شماری از شهروندان در گفت‌وگو با رادیو معراج خواهان پی‌گیری جدی مسأله از سوی حکومت افغانستان هستند.

در افغانستان تا کنون بارها برای روی‌دادهای مختلف هیأت‌های حقیقت‌یاب تشکیل شده است.

اما نتیجه و برآیند این تحقیقات هیچ وقت برای اذهان عمومی قناعت بخش نبوده. این که این بار نتایج تحقیقات چه قدر می‌تواند اذهان عمومی و خانواده‌های قربانیان را قناعت دهد باز هم تنها گذر زمان است که آن را مشخص خواهد کرد.  

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد