پخش ویروس کرونا، فعالیت ۴۰۰ مرکز آموزشی در هرات را تعطیل کرد. دست کم ۳ ماه از مسدود بودن این مراکز می گذرد و حالا اتحادیه مراکز آموزشی طی نشست خبری از وضعیت موجود انتقاد کرده و خواهان بازگشایی این مراکز شده است. محمد حسن ظریفی، معاون این اتحادیه می گوید قرنطینه در هیچ کجای […]

پخش ویروس کرونا، فعالیت ۴۰۰ مرکز آموزشی در هرات را تعطیل کرد.

دست کم ۳ ماه از مسدود بودن این مراکز می گذرد و حالا اتحادیه مراکز آموزشی طی نشست خبری از وضعیت موجود انتقاد کرده و خواهان بازگشایی این مراکز شده است.

محمد حسن ظریفی، معاون این اتحادیه می گوید قرنطینه در هیچ کجای شهر تطبیق نمی شود و تنها مراکز آموزشی هستند که از آن متاثر شده اند.

او تاکید می کند که معلمان در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند.

“در طول این سه ماه، اضافه از ۳ هزار استاد بیکار شدن که کسی تا حالی از مشکلات شان نپرسیده، از سویی تمام مکان های آموزشی کرایه ای هستن و ما در این روزها با مشکلات جدی مواجه هستیم و طوری شده که صاحبان خانه ها تمام تجهیزات آموزشی را تسلیم شدند خاطر نپرداختن کرایه خانه ها و ما از دولت می خواهیم که به مشکلات ما توجه جدی کند در غیر آن فاجعه ی بزرگی خواهد بود”.

حمایت و معافیت مالی و بازگشایی مراکز آموزشی از عمده ترین خواسته های مسئولان مراکز آموزشی در هرات است.

آنان ادعا می کنند که گویا دولت فیصله کرده که تمام مراکز آموزشی به تاریخ ده جوزا باز شود.

محمد عارف رامش، رییس اتحادیه مراکز آموزشی از دولت می خواهد قرضه های مالی برای آنها پرداخت گردد تا بهتر بتوانند از پس هزینه های شان برآیند.

“در حدود ۷۰ روز که تمام مراکز آموزشی بسته می باشد کرایه ها، مصارف و بالاخره ما به صفر قرار گرفتیم ما نمی گوییم که خیرات به ما بدهند می گوییم قرضه بدهند؛ دولت اگر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار به طور قرضه برای ما داده شود به مدت ۵ سال ما می توانیم مراکز آموزشی خود را به حالت اولی برگردانیم و یا حداقل یک سال مالیات را از ما حذف کنند و ضمنا ما دانش آموزان مان را تجزیه می کنیم در فضای باز درس می دهیم و تمام توصیه های وزارت صحت عامه را هم مد نظر می گیریم”.

ذکریا رحیمی رییس معارف هرات می گوید آنها خواسته های مسئولان مراکز آموزشی را به مرکز انتقال خواهند داد و هر آنچه مرکز فیصله کند، تطبیق خواهد شد.

او تاکید می کند که در این برهه ی زمانی سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد.

“در ابتدا اولویت ما سلامتی دانش آموزان ما است و چند روز پیش هم ما با داکتران صحبت کردیم و آنها برای ما اجازه ندادند و شما در جریان هستید که آمار مبتلایان به این ویروس هر روز افزایش می یابد ولی ما باز هم درخواست این مسوولان مراکز را با ولایت، معارف و مرکز در میان می گذاریم”.

روایت هایی وجود دارد که گویا مرکز فیصله کرده که در صورت بهبود اوضاع، تمام مراکز آموزشی به شمول دانشگاه ها به تاریخ ده جوزا باز خواهند شد.

هر چند مسئولان معارف هرات می گویند این روایت ها هنوز قطعی نیست و باید منتظر بود که اوضاع چگونه رقم می خورد.

بصیر احمد دانشیار، استاد دانشگاه می گوید مسدود بودن مراکز آموزشی از یک سو به روند آموزش و از سویی به مراکز آموزشی لطمه وارد کرده است.

او اما می گوید دولت باید با صحبت با افراد خبره و صاحب دانش، طرحی را در پیش گیرد تا هم سلامت دانش آموزان حفظ شود و هم مسئولان مراکز آموزشی متضرر نشوند.

“طیف ها مختلف را ما نمی توانیم نادیده بگیریم و از سویی هیچ ضمانتی بر سلامتی افراد هم وجود ندارد، بنا بهتر است با متخصصان صحبت شود و راه حلی جستجو شود اما بهتر است دولت هم به عنوان حمایت از مراکز آموزشی، در قسمت مالیات همکاری هایی داشته باشد مثلا در قسمت معافیت مالیات، تا اینگونه زمینه ی رشد این بخش هم فراهم شود”.

بیشتر از یک ماه می شود که معارف هرات روند آموزش را با همکاری رسانه های محلی به پیش می برد.

روند آموزش آنلاین در دانشگاه ها نیز از سوی وزارت تحصیلات عالی، چند روز قبل کلیک خورد.

طرح تدریس از طریق رسانه ها و یا آنلاین هر چند نمی تواند از موثریت بالایی برخورد باشد اما به قول مسئولان معارف و تحصیلات عالی، در شرایط کنونی، تنها راه حل ممکن است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد