ماجرا از آنجا شروع شد که سید عبدالوحید قتالی، والی هرات برای این که جدیت موضوع و خطر را گوشزد کند، به مردم هشدار داد که او در دشت‌های هرات در حال قبر کندن است. این موضع تند والی، با واکنش‌های متفاوتی در دنیای واقعی و شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد. علی موسوی، گرافیک کار، با […]

ماجرا از آنجا شروع شد که سید عبدالوحید قتالی، والی هرات برای این که جدیت موضوع و خطر را گوشزد کند، به مردم هشدار داد که او در دشت‌های هرات در حال قبر کندن است. این موضع تند والی، با واکنش‌های متفاوتی در دنیای واقعی و شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد.

علی موسوی، گرافیک کار، با دیدن این واکنش‌ها در فضای مجازی، ایده خلق کاریکاتور به ذهنش خطور کرد. گرافیک کاری که همواره قصد داشته تا کاریکاتور رسم کند، ولی هیچ وقت به خاطر مصروفیت‌های شغلی این فرصت برایش مهیا نشده است. قرنتین و کم شدن زمان کار، فرصتی برایش مهیا می‌کند تا به این خواسته قدیمی‌اش، دست بیابد.

علی، نخستین کاریکاتور را که قبرها و ویروس کرونا را نشان می‌دهد در صفحه شخصی خود نشر می‌کند. کاریکاتوری که به مردم هشدار می‌دهد اگر نکات ایمنی رعایت نشود گورستان‌ها در هرات وسعت بیشتر پیدا خواهد کرد. نخستین کاریکاتور او با استقبال کم‌نظیر دوستان در فضای مجازی و حقیقی روبه‌رو شد. این تشویق‌ها و دل‌گرمی‌ها سبب شد تا او کاریکاتورهای بیشتری بکشد.

حالا کاریکاتورهای علی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود و در روزنامه‌ها،کانال‌ههای خبری و سایت‌های مشهور داخلی و خارجی به چشم می‌خورد. فرصتی که از برکت قرنتین و کم شدن ساعات کاری مهیا شد. شاید خود او هم هیچ وقت فکر نمی‌کرد آثار او با چنین استقبالی روبه‌رو شود.

کاریکاتور، طنز تلخ و سیاهی است که هم هنر است و هم ژورنالیزم؛ هنری که در رسانه‌های کشور ما جایگاه آن خالی بوده است.

کاریکاتور نابسامانی‌ها و مشکلات جامعه را به شکل پر رنگ و اغراق‌آمیزی پیش چشم مخاطب می‌گذارد و هدف آن اصلاح جامعه است.

علی موسوی می‌خواهد هنر تازه شکوفا شده او؛ یعنی کاریکاتور در افغانستان بیشتر استفاده شود. در رسانه‌ها و حتی کتاب‌های مکتب.

قرنتین فرصت کافی را برای هنرمندان هدیه داد تا آنان بیشتر در خلوت و تنهایی خود بیندیشند و آثار استثنایی را خلق کنند.

در تازه‌ترین مورد تیم “نسل تحول” در هرات مسابقه و چالش “بهترین هنرجوی فعال در قرنتین” را راه‌اندازی کرده است.

مصطفی صمیمی مسوول این تیم در هرات می‌گوید آثار گرافیک، مینیاتور، نقاشی و خطاطی در این چالش هنری از سراسر کشور جمع‌آوری شده و پس از قرنتینه در یک نمایش‌گاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

سعید حقیقی، روزنامه‌نگار به این باور است که دنیای هنر، ادبیات و فناوری پس از کرونا دنیای متفاوتی خواهد بود.

شیوع کرونا بر تمام عرصه‌های زندگی تأثیر خود را گذاشته است. یکی از بخش‌هایی که از کرونا تأثیر بیشتری گرفته افکار، ایده‌ها و طرز تفکر انسانهاست که پس از کرونا شاهد تأثیرات آن روی هنر، ادبیات و شعر خواهیم بود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد