اداره ی صحت عامه امروز اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ واقعه ی جدید ابتلا به کرونا در هرات به ثبت رسیده که نشان می دهد گراف آمار به شکل باور نکردنی رو به افزایش است. با موارد جدید آمار هرات به ۸۳۵ مورد مبتلا و ۱۹ مورد فوتی رسیده که در حال […]

اداره ی صحت عامه امروز اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ واقعه ی جدید ابتلا به کرونا در هرات به ثبت رسیده که نشان می دهد گراف آمار به شکل باور نکردنی رو به افزایش است.

با موارد جدید آمار هرات به ۸۳۵ مورد مبتلا و ۱۹ مورد فوتی رسیده که در حال حاضر در صدر ولایت های کشور قرار دارد.

اداره ی صحت عامه برداشتن قرنطینه و عدم رعایت فاصله ی اجتماعی از سوی مردم را مسبب این افزایش آمار می داند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی این اداره می گوید دست کم ۶۰ تا ۷۰ درصد ویروس کرونا در اجتماع پخش شده است.

“در این اواخر به دلیل یک سلسله مشکلات، قرنطین به شکل درست مدیریت نشد، از سویی بنابر مشکلات اقتصادی مردم نتوانستند با قرنطین کنار بیایند بنا فاصله ی اجتماعی رعایت نشد و تجمعات بیشتر شد و زمینه ی گسترش ویروس کرونا فراهم شد ما هم نگران هستیم و وضعیت برای ما هم بسیار بحرانی است”.

آقای شیرزی می گوید افراد مصاب شده بیشتر در رده های سنی ۴۰ تا ۶۵ سال اند که بیشتر کهن سالان و افرادی که بیماری مزمن جانبی داشته باشند در خطر مرگ قرار دارند.

او از جوانان به عنوان ناقلان بدون علایم یاد می کند که می توانند ویروس را به همه ی بخش ها و رده های سنی انتقال دهند.

“نتایج بدست آمده نشان داده که جوانانی که آزمایش داده اند علل و علایم نزد شان بسیار بارز نیست اما نتیجه ی آزمایش شان مثبت است یعنی اینکه ویروس نزد آنها است به این اساس این افراد به عنوان ناقلین سالم در بین اجتماع حضور دارند و چه در بازار، مساجد و هر تجمعی که باشند می توانند ویروس را مستقیما پخش کنند که در این برهه از ویروس کرونا کهن سالان و اشخاصی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و اشخاصی که مبتلا به بیماری های مزمن طولانی مدت هستند مستقیم هدف این ویروس قرار می گیرند به این اساس این افراد باید خود را محافظت کنند و از تمام همشهریان عزیز مان می خواهیم که در هر کتگوری سنی هستند از ماسک استفاده کنند”.

اداره ی محلی اما می گوید قیود گذشت و گذار برداشته نشده و هنوز پا برجاست.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید سهولت هایی که در این بخش اعمار شده صرف برای راحتی شهروندان بوده تا بتوانند مایحتاج خانواده های شان را فراهم سازند.

او تاکید می کند که اداره ی محلی با بخش های صحت و اصناف هماهنگ هست.

“نشستی با مسوولان بخش صحت و دیگر ارگان های محل در مقر ولایت برگزار شد و اداره ی محلی هدایت جدی داد که با توجه به خطری که در کمین شهروندان است ریاست های محترم صحت عامه، پیشه وران و ادارات ذیربط مشترکا کار کنند و به اساس یک برنامه ی مدون به پیش بروند”.

شهروندان می گویند چون دولت نمی تواند از پس نیازمندی های اولیه خانواده ها برآید خوب است که قیود گشت و گذار برداشته شده.

آنها تاکید دارند که حالا باید خود مراقب باشند.

“در صورتی که دولت به مردم نان بدهد بخدا اگه مردم تا یک سال از خانه بیرون شوند شما مد نظر بگیرید که یک کارگر روز ۲۰۰ افغانی درآمد دارد که بتواند چند نان بخرد و به خانه ببرد حالا اگر همان را نداشته باشد مجبور است از گرسنگی بمیرد ولی کلا خوب است که ما خودمان بهداشت را رعایت کنیم و به جاهای مزدحم نرویم”.

شورای ولایتی هرات بر این باور است که به دلیل پخش ویروس کرونا در شهر حالا دیگر برگشت قرنطین فایده ای ندارد.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات از مردم می خواهد بهداشت را رعایت کنند، روز گردی ها را کاهش و در صورت نبود نیاز از خانه بیرون نشوند.

او از ملا امامان می خواهد بیشتر اطلاع رسانی کنند.

“برای کسانی که نان ندارند و کارگر بودند و در این جریان گرسنه ماندن ما سروی کردیم و برای شان نان توزیع می شود می دانیم که دولت نمی تواند به همه ی هرات نان بدهد همین اندازه کار از دست دولت برمی آید. پس خوب است که خود مردم رعایت کنند و تا نیاز نشد از خانه خارج نشوند و از ملا های خود هم می خواهیم که با ارایه معلومات درست به مردم و در منبرها از این ویروس آگاهی بدهند و اجازه ندهند که اطلاعات نادرست به مردم برسد”.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در هرات در حالی رو به افزایش است که شماری هنوز به این بیماری به چشم سیاست دولت می نگرند.

از سویی تبلیغات منفی برخی گروه ها نیز سبب شده تا افراد این ویروس را عذابی از جانب خدا پندارند و کمتر نکات بهداشتی را رعایت کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد