همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا؛ ناهماهنگی در توزیع کمک ها به خانواده های نیازمند سبب شده تا جنجال هایی بین مردم و وکیلان نواحی ایجاد گردد. وکیلان نواحی که امروز نشست اعتراضی داشتند، انتقاد کردند که عدم مدیریت درست کمک ها از سوی دولت سبب شده تا مردم به چشم سوءاستفاده جو به […]

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کرونا؛ ناهماهنگی در توزیع کمک ها به خانواده های نیازمند سبب شده تا جنجال هایی بین مردم و وکیلان نواحی ایجاد گردد.

وکیلان نواحی که امروز نشست اعتراضی داشتند، انتقاد کردند که عدم مدیریت درست کمک ها از سوی دولت سبب شده تا مردم به چشم سوءاستفاده جو به آنها نگاه کنند.

همه ی جنجال ها از یک فهرست آغاز شد؛ درست پس از وضع قیود روز گردی و بسته شدن بازارها در هرات، از سوی شهرداری برای وکیلان گذر گفته شد که باید فهرستی از افرادی که خواهان کمک اند، تهیه کنند.

فهرستی که حالا از سوی موسسات کمک کننده قابل قبول نیست و جنجال های زیادی را خلق کرده است.

این جنجال ها سبب شد تا وکیلان ۱۵ ناحیه ی هرات امروز نشستی اعتراضی را برگزار و از مسؤولان دولتی انتقاد کنند که عدم مدیریت آن ها سبب شده تا تمام کاسه کوزه های بر سر آنها خراب شود.

احمد شاه پیر زاده، رییس انجمن وکلای ۱۵ گانه ی هرات می گوید موسسات کمک کننده بدون توجه به فهرست تهیه شده، حالا خود شان به نواحی می آیند و نیازمندان را فهرست می کنند.

او می گوید عدم تطابق این دو فهرست سبب شده تا مردم همه چیز را از چشم وکیلان نواحی ببینند.

“گریه می کنه که من بیوه زنم، فقیرم و هیچی نداریم باز بعدا نگاه می کنیم می بینیم چهار نفر از یک خانواده است او فهرست چی رقم مورد تایید است ما گفتیم بانک غذا، اتاق های تجارت بریم خانه به خانه سروی کنیم اگه مستحق بود پارچه بدیم و بهش کمک کنیم”.

به نظر می رسد در فهرست تهیه شده از سوی وکلای گذر، حتی افراد غیر نیازمند هم حساب شده، موضوعی که وکیلان گذر نیز آن را تایید می کنند.

مشکلی که حالا مردم را به این باور رسانده که وکیلان گذر تنها به خویشاوندان شان کمک توزیع می کنند.

حالا وکیلان گذر می گویند دولت باید خودش به مردم بگوید که آنها هیچ دخل و تصرفی در توزیع این کمک ها ندارند.

“ما فهرست کردیم یک هزار نفر بعد تاجران آمدن به ده بیست یا سی نفر کمک کردن؛ بقیه حالا گردن ما را گرفته اند که نام ما هم به فهرست بود چرا کمک به ما نرسید حتما کمک ها را وکیلان گرفته. هیچ وکیلی گذری از خانه ی خود بیرون شده نمی تواند شب هم پشت درب ۵۰ زن روز هم، هر روز ۳۰ نفر پشت خانه که وکیل صاحب کمک ها چی شد در حالی که ما خبر نداریم و سروی هم کسای دیگه انجام می ده”.

نگرانی دیگری که این وکیلان مطرح می کنند، طولانی بودن پروسه شناسایی افراد نیازمند است .

آنها می گویند مردم هم اکنون نانی برای خوردن ندارند و تا ختم پروسه ی شناسایی از گرسنگی خواهند مرد.

“اینها می خواهند که وقتی سروی تمام شد، مرده به زیر شد فیصله شد چیزی به مردم هم نمی رسد حرف ما این است که اول صد نفر را سروی کنید کمک برسانید بعد بروید صد نفر بعدی را سروی کنید. والی همه ی کمک ها را گرفته به بانک غذا جمع کرده بیایین به مردم بدین تا دست از سر ما بردارند”.

اداره ی محلی اما می گویند آنها تلاش دارند تا روند شناسایی افراد به شکل شفاف انجام شود و کمک تنها به خانواده هایی که واقعا مستحق هستند توزیع شود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات:

“کاری که از سوی بانک غذا صورت می گیرد یک کار اساسی و بنیادی است یعنی اول نیازمند تثبیت می شود تمام معلوماتش درج بشه و بعد کمک ها بر مبنای نیازمندی ها به او خانواده ها کمک میشه”.

همزمان امروز شماری از زنان و مردان نیازمند مقابل دروازه ی مقام ولایت اعتراض کردند و گفتند نانی برای خوردن ندارند.

شماری از آنها که حتی از ولسوالی های دور آمده اند، تاکید میکنند که هیچ کسی پاسخگوی آنها نیست.

“عریضه کردم هیچ کس برای من جواب نمی دهد، بیوه زن هستم هیچی ندارم، هیچی به خانه ندارم وقتی بچه هایم نان میگه ماندم چی برای شان بدم، هر جایی بگین رفتم هیچ کس غم ما را نمی خورد”.

بر اساس آمار اداره ی محلی، تاکنون به ۱۵ تا ۲۰ هزار تن از نیازمندان کمک های غذایی صورت گرفته است.

تا کنون تمام کمک های توزیع شده به افراد نیازمند در هرات، از سوی سکتور خصوصی انجام شده و از سوی دولت  هیچ کمکی به مردم نشده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد