از زمانی که ویروس کرونا دامن بشریت را گرفته تقریباً بر تمام بخش‌های زندگی نقش منفی داشته؛ اما این طبیعت است که در این روزها از گزند انسانها کم‌تر آسیب می‌بیند. منع تردد موترها، تعطیل شدن اصناف مختلف و بارندگی‌های اخیر سبب شده تا طبیعت زنده‌تر شود و آلودگی‌های محیط زیستی هم کم‌تر. بارندگی‌های هرات […]

از زمانی که ویروس کرونا دامن بشریت را گرفته تقریباً بر تمام بخش‌های زندگی نقش منفی داشته؛ اما این طبیعت است که در این روزها از گزند انسانها کم‌تر آسیب می‌بیند.

منع تردد موترها، تعطیل شدن اصناف مختلف و بارندگی‌های اخیر سبب شده تا طبیعت زنده‌تر شود و آلودگی‌های محیط زیستی هم کم‌تر.

بارندگی‌های هرات در سال جاری به بیش از ۳۰۰ میلی لیتر رسیده و خطر خشکسالی را رفع کرده است.

آنچه که در این روزها باز هم بهداشت فردی و محیطی را به خطر می‌اندازد انداختن ماسک و دستکش در جاده‌ها و پیاده‌روها و زباله‌های آلوده کلینیکی است.

نصیر احمد فضلی، رییس محیط زیست هرات می‌گوید که هم اکنون نبود تردد وسایط و انسانها سبب شده تا هوای پاک و با طراوتی را در این روزها تنفس کنیم.

با آنکه آلودگی‌های محیطی به طور بی‌سابقه‌یی کاهش یافته، اما ماسک و دست‌کش انداخته‌شده در جاده‌ها و پیاده‌روها زیاد به چشم می‌خورد.

زباله‌هایی که شهروندان و بیشتر از همه نارنجی‌پوشان شهرداری و کودکان کار را تهدید می‌کند.

یکی از نگرانی‌های این روزها شیوه دفن و سوزاندن زباله‌های خطرناک طبی است.

۱۵ درصد زباله‌های هرات کلینیکی است که توسط ماشین‌های زباله‌سوزِ صحت عامه از بین می‌رود و ۸۵ درصد زباله‌ها از سوی شهرداری دفن و یا از بین برده می‌شود.

محمد رفیق شیرزی، سخن‌گوی صحت عامه هرات می‌گوید:”هم اکنون تنها دو ماشین زباله‌سوز، یکی در شفاخانه حوزه‌یی و دیگری در شفاخانه کویید ۱۹ در شیدایی فعال هستند. شفاخانه ۳۰۰ بستر غوریانی و حاجی کمپ برای سوزاندن زباله‌ها و پسمانده‌های افراد مشکوک به کرونا ماشین زباله‌سوز ندارند.”

در دو شفاخانه هرات زباله‌ها سوزانده می‌شوند، اما برای از بین بردن زباله‌ها و پسمانده‌های افراد مشکوک و مبتلا به کرونا که در خانه‌ها به سر می‌برند تا کنون برنامه مشخصی در نظر گرفته نشده است.

به گفته مسوولان محیط زیست و شهرداری هرات تا حال برای زباله‌های خطرناک طبی راه‌کار مناسب و میکانیزم مشخصی در نظر گرفته نشده است.

به لطف این بارندگی‌ها و تعطیلی حمام های عمومی، منع تردد موترها و بسته شدن تالارها آلودگی‌های محیط زیست کاهش یافته است.

این عوامل دست به دست هم داده‎اند تا آلودگی هوا، آلودگی ناشی از پس مانده‌های غذای تالارها و هوتل‌ها و آلودگی آب‌های زیر زمینی به شدت کاهش یابد.

اگر در این رزوها به پسمانده‌ها، زباله‌های انتانی در خانه‌ها و مراکز درمانی توجه جدی نشود خطر جدی‌یی را برای بهداشت فردی و محیطی در پی خواهد داشت.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد