سال ۱۳۹۸ یکی از دشوارترین سال‌ها برای مردم افغانستان بود. افت‌وخیزهای سیاسی زیادی را در این سال شاهد بودیم. از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری گرفته تا تحلیف دو رییس جمهور، مذاکرات صلح و تداوم جنگ و نا امنی! آگاهان سیاسی و شهروندان هرات بر این باور‌اند که در سال گذشته، جایگاه سیاسی این ولایت پایین […]

سال ۱۳۹۸ یکی از دشوارترین سال‌ها برای مردم افغانستان بود.

افت‌وخیزهای سیاسی زیادی را در این سال شاهد بودیم. از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری گرفته تا تحلیف دو رییس جمهور، مذاکرات صلح و تداوم جنگ و نا امنی!

آگاهان سیاسی و شهروندان هرات بر این باور‌اند که در سال گذشته، جایگاه سیاسی این ولایت پایین آمده و همچنان در حاشیه سیاست افغانستان بوده است.

مشکلات و ناهنجاری‌هایی که دامنه آن‌ها به سال ۹۹ نیز کشانده شده است.

جای بحث این جاست که هرات، قطب اقتصادی و فرهنگی و این خطه باستانی در سال گذشته در کجای سیاست افغانستان قرار داشته است؟

جمشید نیک‌جو، استاد دانشگاه و آگاه امور می‌گوید:”یکی از دلایل این است که هرات بیش‌تر یک شهر تجارتی، بازاری و علمی-فرهنگی است تا این که یک شهر سیاسی باشد. تعدادی از وزرا و مقامات عالی‌رتبه ما کناره‌گیری کردند و یک تعدادی هم کنار زده شدند. تا جایی که تا پایان ۹۸ به جز از شماری مشاوران داکتر عبدالله هیچ افرادی در حکومت و در ارگ هیچ افراد تأثیرگذار هراتی نداشتیم. از این رو می توانیم بگوییم که نقش هرات در این اواخر به پایین‌ترین حد ممکن خود رسید.”

با آن که هرات به عنوان قطب فرهنگی و اقتصادی کشور به شمار می‌آید، اما به قول هراتی‌ها همواره این ولایت حیثیت کلک ششم را داشته است.

شماری از شهروندان نیز در صحبت با رادیو معراج از افت جایگاه سیاسی هرات در سال ۱۳۹۸ انتقاد و شکایت دارند.

در سال ۱۳۹۸ وزیر انرژی و آب تنها نماینده هرات در کابینه بود که از وظیفه‌اش برکنار شد.

از نظر نظامی نیز طبق گذشته هرات افراد کلیدی در بخش‌های امنیتی و دفاعی نداشت. در قوه مقننه نیز نمایندگان هرات نتوانتستد در هیأت رهبری جایگاه برجسته‌یی به‌دست آورند.

 داوود عرفان، تحلیل‌گر مسایل سیاسی، قومی شدن سیاست در کشور، دوری از مرکز تصمیم‌گیری کابل، توجه هرات‌نشینان به فرهنگ و تجارت و در نهایت همسایگی با ایران را از جمله دلایلی می‌داند که سبب شده مرکز کشور دید خوبی به هرات نداشته باشد.

آقای عرفان افزود:”یکی از دلایل بسیار کلان مسأله قومی شدن سیاست افغانستان هست. وقتی که سیاست قومی می‌شود نمایندگان هر قومی از یک جایی مرکزیت می‌گیرند. به خاطری که هرات خیلی درگیر مسایل قومی نبوده و مرکز قومی شمرده نمی‌شود، جایگاه ویژه‌یی در سیاست برایش قایل نشده‌اند.”

هرات با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل قوی برای توسعه در همه عرصه‌های کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این ولایت همواره در انتخابات‌ها از اپوزیسیون حمایت کرده و در درازای تاریخ هیچ حزب سیاسی نیز از این ولایت سر بر نیاورده است. آگاهان بر این باور‌اند که با توجه به شرایط حاکم بر کشور سال ۹۹ نیز هرات جایگاه چندان بهتری از سال‌های گذشته نخواهد داشت.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد