سال ۱۳۹۸ از پرکارترین سالها برای فرهنگ دوستان هرات بود. مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ می گویند که در این سال بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در این ولایت راه اندازی شده است. جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ می گوید که این برنامه ها و پروژه ها در […]

سال ۱۳۹۸ از پرکارترین سالها برای فرهنگ دوستان هرات بود.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ می گویند که در این سال بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و هنری در این ولایت راه اندازی شده است.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ می گوید که این برنامه ها و پروژه ها در بخش های رونمایی کتاب، راه اندازی نمایشگاه ها، تقدیر از شخصیت ها، سفر هنرمندان خطاط و تئاتر به خارج از کشور و مرمت بنا های تاریخی است.

او گفت:” تنها در اداره ما بیشتر از ۱۰۰ برنامه اجرا کردیم در بخش گردشگری، رسانه ها، جوانان، توجه به هنرمندان موسیقی از هر کدام امتحان گرفته شده، چندین نهاد فرهنگی و هنری ایجاد شده و برای شان جواز توزیع کردیم، تیم تیاتر به هفت ولایت کشور سفر داشتند به منظور دادخواهی برای صلح، در ابتدا سال جشن عنعنوی نوروز راه اندازی کردیم، رونمایی از چندین کتاب داشتیم، سفر گروهی از خطاطان به خارج از کشور داشتیم، سفر هنرمندان تیاتر به خارج از کشور داشتیم و چندین برنامه و پروژه های که برای رشد و توجه فرهنگ و هنر بوده”.

امسال اداره محلی هرات هم برای تقدیر از شعرا، شخصیت ها و بررسی وضعیت و جلب کمک ها به منظور مرمت بنا های تاریخی آستین بالا زد.

از مرمت خانقاه شیخ عمو گرفته تا مصلای، مزار واعظ کاشفی و مسجد امیر علی شیر نوایی اداره محلی تلاش های انجام داده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که فصل جدیدی از حیات فرهنگی و هنری آغاز شده و در تلاش منابع بیشتری برای راه اندازی و تطبیق برنامه های بزرگ فرهنگی و هنری هستند.

او گفت:” فصل جدیدی از حیات فرهنگی در هرات شروع شده و مقام ولایت هرات خود را متعهد میداند تا منابع و امکانات بیشتری جلب کند و در حوزه های فرهنگی استفاده شود. از بازسازی بنا های تاریخی گرفته تا راه اندازی برنامه های کلان فرهنگی، اینها یکی پس از دیگری در دستور کار مقام ولایت هرات قرار دارد”.

هرات در میان سایر ولایات کشور پسوند باستانی، تمدن و فرهنگی را یدک می کشد.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی بر این بارو است که برنامه های فرهنگی و هنری هرات نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و تاثیرگذار تر از قبل بوده است.

آقای بهره اما می گوید که این ولایت بیشتر از این ظرفیت دارد.

او گفت:” در مقایسه با فعالیت های سایر ولایات و همچنین سال ۱۳۹۷ اما با در نظر داشت ظرفیت ها و تاریخی که هرات دارد و داشته ها و ارزش های که بالقوه هستند که باید به بالفعل مبدل شوند، این تلاش ها بسنده و کافی نیست و امیدوار هستیم که در سال ۱۳۹۹ شاهد باشیم که از سال ۱۳۹۸ هم کار شکوفا تر و پر رونق تر باشد”.

با این همه مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند که بیشتر از ۱۰ برنامه فرهنگی و هنری، به مناسبت سال نو به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است.

اما قرار است در سال ۱۳۹۹ این اداره همچنان برنامه های فرهنگی و هنری از جمله بازسازی بنا های تاریخی را پیش ببرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد