پس از ثبت یک واقعه مثبت مبتلا به ویروس کرونا در روز دوشنبه، در ولایت هرات وضعیت اضطرار اعلام شد. با اعلام وضعیت اضطرار، حالا بسیج عمومی برای آگاهی دهی و کنترول اوضاع، نظم بیشتری گرفته است. امروز (پنجشنبه ۸ حوت) ۳۲۰هزار اوراق آگاهی دهی درباره ویروس کرونا و راههای جلوگیری از شیوع آن، که […]

پس از ثبت یک واقعه مثبت مبتلا به ویروس کرونا در روز دوشنبه، در ولایت هرات وضعیت اضطرار اعلام شد.

با اعلام وضعیت اضطرار، حالا بسیج عمومی برای آگاهی دهی و کنترول اوضاع، نظم بیشتری گرفته است.

امروز (پنجشنبه ۸ حوت) ۳۲۰هزار اوراق آگاهی دهی درباره ویروس کرونا و راههای جلوگیری از شیوع آن، که از سوی چاپخانه داران تهیه شده بود، جهت توزیع به شهر و ولسوالی ها فرستاده شد.

سید عبدالعزیز هاشمی، مسئول اتحادیه چاپخانه داران میگوید که در شرایط فعلی، تنها کاری که از دست شان بر می آید، چاپ و توزیع این اوراق است.

دو روز قبل، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات از بسیج تمام امکانات دولتی برای کنترول اوضاع خبر داده بود.

غلام داود هاشمی، معاون والی هرات می گوید که وضعیت تحت کنترول کمیته اضطرار است. او این اقدام چاپخانه ها را ستود.

شایعه پردازی در میان مردم و به ویژه در فضای مجازی، سبب شده تا بیشتر مردم، اطلاعات درستی در مورد ویروس کرونا نداشته باشند. حتی در مناطق دوردست هرات، شاید خیلی ها حتی نام این ویروس را هم نشنیده باشند.

با این وجود، اقدام چاپخانه داران هرات، و توزیع اوراق مصور با استقبال مردم روبرو شده است.

توفیق یکی از شهروند های ولایت هرات می گوید:” این اقدام میتواند مردم را آگاه سازد تا بیشتر بدانند و نکات صحی وایمنی را مراعات کنند”.

درهمین  حال احمد یک تن دیگر از شهروندان هرات که در جاده ها کار می کند و با افراد زیادی در طول روز سر و کار دارد می گوید:” این اقدام برای آگاهی او و دیگر کسانیکه به بیرون از خانه در معرض ویروس قرار دارند کمک میکند تا بدن شان در مقابل کرونا محافظت شود”.

در هرات که در همسایگی با ایران موقعیت دارد، تنها یک واقعه مثبت کرونا تا حال به ثبت رسیده که در قرنطینه به سر میبرد. با توجه به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایران و مراودات بین دو کشور، امکان افزایش واقعات مثبت در این ولایت دور از تصور نیست.

داکتر نذیر احمد دهگان، مسئول آگاهی دهی کمیته مبارزه با کرونا در هرات، در مورد آخرین آمار و ارقام افراد مشکوک می گوید که تا اکنون ۱۴ مورد مشکوک در هرات ثبت شده که از میان هفت مورد یک فرد مبتلا به کرونا بوده است. اما در تازه ترین اقدام ۶ مورد تازه مشکوک نمونه گیری شده است و نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد.

ویروس کرونا در افغانستان از طریق ایران آمده ست. مقام های دولتی و نهاد های مدنی تلاش می کنند تا از راههای مختلف از پخش این ویروس جلوگیری کنند.

هشدارهای سازمان جهانی بهداشت در تازگی سبب شده که ۲۵ میلیون  دالر بودجه از سوی رییس جمهور غنی برای آمادگی بیشتر در مقابل این ویروس به صحت عامه سپرده شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد