بخش قابل توجهی از گوشت مرغ مورد نیاز در هرات از کشور برزیل وارد می‌شود. اتحادیه پرورش‌دهندگان گوشت مرغ در هرات ادعا دارد که این گوشت بهداشتی و سالم نیست و باید نظارت جدی بر واردات آن انجام شود. انتقادها از بی‌کیفیت بودن گوشت مرغ برزیلی در حالی مطرح می‌شود که بهای هر کیلو گوشت […]

بخش قابل توجهی از گوشت مرغ مورد نیاز در هرات از کشور برزیل وارد می‌شود.

اتحادیه پرورش‌دهندگان گوشت مرغ در هرات ادعا دارد که این گوشت بهداشتی و سالم نیست و باید نظارت جدی بر واردات آن انجام شود.

انتقادها از بی‌کیفیت بودن گوشت مرغ برزیلی در حالی مطرح می‌شود که بهای هر کیلو گوشت در برزیل ۲۳۰ افغانی است، اما این گوشت با وصف طی کردن مسیر طولانی، در بازار هرات حدود ۱۰۰ افغانی به فروش می‌رسد.

با نگاهی بر سایت‌های معتبر جهانی مانند “نامبیو”، هم اکنون قیمت یک کیلو گوشت مرغ در برزیل معادل ۲۳۰ افغانی است؛ حال آنکه تاجران افغان گوشت را حدود ۵۰ افغانی از این کشور خریداری می‌کنند!

این تفاوت قیمت، سبب ایجاد شک و تردید در تازگی و سالم بودن گوشت مرغ برزیلی شده است.

اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی و فارم‌داران، گوشت‌های وارداتی را بدون ارزش غذایی و فاسدشده می‌دانند.

عبدالرزاق کریمی، معاون و سرپرست اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ‌های گوشتی گفت: “گوشت وارداتی به افغانستان درجه اول و کشتار روز نیست. تاجری که وارد می‌کند به مفاد خود می‌رسد؛ دوکان‌داری که می‌فروشد باز هم به مفاد خود می‌رسد؛ اما باز هم در بازار یک کیلو ماهیچه برزیلی ۱۱۰ تا ۱۲۰ افغانی به فروش می‌رسد”.

همزمان با این؛ داکتر عبدالغفار متخصص پرورش مرغ به این باور است که گوشت‌های وارداتی به افغانستان فاقد هرگونه ارزش غذایی است.

او افزود: “این گوشت می‌تواند امراض زیادی را برای شهروندان به بار آورد و باید نظارت جدی بر واردات وجود داشته باشد. این‌ها مرغ‌هایی‌اند که در کشورهای خارج تاریخ‌شان کم می‌ماند. تاریخ‌شان تیر می‌شود. این مرغ‌ها به قیمت بسیار ارزان از کشورهای دیگر خریداری و به این جا منتقل می‌شود. پلاستیک‌های شان عوض می‌شود و این جا برای مردم به فروش می‌رسد”.

این انتقادها و شکایت‌ها از گوشت‌های برزیلی زمانی مطرح می‌شود که صنف وارد کنندگان گوشت مرغ وارداتی بی‌کیفیت بودن آن را رد می‌کند.

نصیر احمد فضلی، معاون صنف عرضه‌کننده گوشت مرغ در بازار هرات می‌گوید که گوشت‌های برزیلی هیچ مشکلی ندارد و بهداشتی است.

اداره زراعت هرات مسوولیت کنترول فارم‌ها و محصولات حیوانی چه وارداتی و چه غیروارداتی را بر عهده دارد.

سید معصوم سادات، آمر مال‌داری و صحت حیوانی زراعت نیز تأیید می‌کند که گوشت وارداتی نسبت به گوشت وطنی کیفیت کم‌تری دارد.

آقای سادات در عین حال می‌گوید: “کسانی که گوشت‌های وارداتی را فاسدشده می‌دانند باید این مسأله را ثابت کنند. اگر این مسأله ثابت شود ما هم جلو واردات‌شان را می‌گیریم و این وظیفه و مسوولیت ماست”.

گوشت مرغ برزیلی در حالی وارد هرات می‌شود که گوشت قاچاق در بازار روی چرخ‌ها، کیلوی ۶۰ افغانی به فروش می‌رسد.

با این حال داکتر نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات نیز گوشت‌های وارداتی که به نام گوشت یخ‌زده نیز یاد می‌شود را بدون ارزش غذایی و بی‌کیفیت می‌داند.

این عضو شورای ولایتی اداره صحت عامه را متهم به کم‌کاری و فساد می‌کند.

مسوولان صحت عامه اما می‌گویند که آنان نیروی نظامی در اختیار ندارند و نمی‌توانند مواد غذایی بدون کیفیت را از سطح بازار جمع‌آوری کنند.

محمد رفیق رحیمی، سرپرست آمریت صحت محیطی هرات می‌گوید که وظیفه آنان تنها اطلاع‌رسانی درباره مضرات این محصولات است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که منشأ بسیاری از امراض بین انسان‌ها و حیوانات مشترک است.

نبود نظارت بر بازار و بندرها باعث شده تا مواد غذایی بدون کیفیت و غیر ستندرد به شکل بی‌رویه در کشور استفاده شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد