امروز ۱۵ تیم سیار واکسیناسیون به منظور ارایه خدمات به باشندگان مناطق دوردست هرات، توسط سه چرخه، عازم این مناطق شدند. مسئولان اداره صحت عامه هرات می گویند که این تیم ها به منظور تطبیق واکسین های ضروری به ۶ ولسوالی فرستاده شده اند. عبدالحکیم تمنا، رئیس این اداره می گوید که این پروژه تحت […]

امروز ۱۵ تیم سیار واکسیناسیون به منظور ارایه خدمات به باشندگان مناطق دوردست هرات، توسط سه چرخه، عازم این مناطق شدند.

مسئولان اداره صحت عامه هرات می گویند که این تیم ها به منظور تطبیق واکسین های ضروری به ۶ ولسوالی فرستاده شده اند.

عبدالحکیم تمنا، رئیس این اداره می گوید که این پروژه تحت عنوان “خدمات واکسین متکی بر جامعه” راه اندازی شده و قرار است در سطح ولسوالی های گلران، ادرسکن، فارسی، پشتون زرغون، کشک کهنه و رباط سنگی فعالیت کند.

او گفت:” مناطقی که تحت پوشش قرار میگیرد ولسوالی گلران مناطق، خوگیانی، توتوچی و اطراف شفاخانه گلران، در ولسوالی شیندند اطراف کلینیک دور واجی، واخل و آب کل، در ادرسکن اطراف شیر بخش و ده خار، در فارسی اطراف ایخر، در پشتون زرغون اطراف آب گرمی و طاقچه در کشت کهنه اطراف سر چاه در رباط سنگی اطراف منطقه اجریما؛ اینها مناطقی است که کلینیک وجود دارد ولی در ساحات بسیار دور دست واکسیناتور رفته نمی تواند، از این به بعد توسط این تیم ها خدمات واکسین روتین برای مادر ها و اطفال ارایه خواهند کرد”.

بر اساس هدف تعیین شده، قرار است در این پروسه ۳۶۴ هزار و ۵۲۱ تن ظرف ۱۷ ماه خدمات واکسن های ضروری را دریافت کنند.

اداره صحت عامه افراد شامل این ۱۵ تیم را از باشندگان ولسوالی ها انتخاب کرده است.

این افراد هر چند این برنامه را برای مناطق خود موثر میدانند اما می گویند که در مواردی نگران مشکلاتی هم هستند.

خانم بی بی گفت:” نا امنی که وجود دارد مثلآ تهدید، اختطاف، بدنام سازی و مواردی هست که وجود دارد اما باید از خود شجاعت نشان داد”.

از سوی هم نمایندگان مردم هرات در پارلمان می گویند که به دلیل تهدیدات امنیتی، شماری از باشندگان روستا ها به خدمات صحی اولیه دسترسی کامل ندارند.

سید عظیم کبرزانی، نماینده مردم در پارلمان می گوید که دولت مکلف است تا برای تمام مردم دور دست خدمات صحی را فراهم سازد و برنامه های گسترده تری روی دست گیرد.

او گفت:” مسئولیت دولت است که ارایه خدمات صحی را به عنوان یک حق و آنچه که در قانون اساسی کشور گفته شده باید که گسترش داده شود و تاکید میکنم که دولت باید خدمات صحی را به دورترین نقطه افغانستان انجام دهد و این مردم حق دارند از خدمات مستفید شوند”.

مسئولان اداره صحت عامه هرات می گویند که هیچ گونه تهدید و مشکلات امنیتی در برابر این پروسه وجود ندارد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید که در تلاش ارایه خدمات صحی برای همه مردم و بخصوص باشندگان ولسوالی های دور دست و نا امن هستند.

او گفت:” کوشش ما این است که به همه مردم هرات خدمات برسانیم و حتی در مناطقی که امنیت خوب نیست ما کوشش میکنیم که توسط بزرگان قومی زمینه را برای ارایه خدمات فراهم سازیم”.

در کنار فعالیت این ۱۵ تیم سیار در هرات به تازگی کارزار سراسری محو پولیو یا فلج کودکان از سه روز پیش آغاز شده و قرار است برای بیش از ۶۰۰ هزار کودک تطبیق شود.

اداره صحت عامه هرات می گوید که در برنامه های واکسین پولیو ۸۵ درصد از کودکان قطره واکسین دریافت میکنند.

این در حالیست که هنوز کارمندان صحی برای تطبیق واکسن پولیو، به دلیل ناامنی نمی توانند به بخش هایی از هرات بروند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد