مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ و شورای ولایتی میگویند که روند ترمیم و بازسازی مسجد جامع بزرگ هرات از معیارهای لازم برخوردار نیست. آنان از کندی و غیرمعیاری بودن روند بازسازی این بنای تاریخی، ابراز نگرانی میکنند. کار بازسازی مسجد جامع بزرگ هرات، پس از درخواست های مکرر هرات نشینان و فرهنگیان،  ازیک سال قبل […]

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ و شورای ولایتی میگویند که روند ترمیم و بازسازی مسجد جامع بزرگ هرات از معیارهای لازم برخوردار نیست.

آنان از کندی و غیرمعیاری بودن روند بازسازی این بنای تاریخی، ابراز نگرانی میکنند.

کار بازسازی مسجد جامع بزرگ هرات، پس از درخواست های مکرر هرات نشینان و فرهنگیان،  ازیک سال قبل آغاز شد.

اداره شهرسازی ولایت هرات می گوید که  کار ساخت این بنای تاریخی، براساس فرمان ریاست جمهوری آغاز و اکنون روند ساخت آن ادامه دارد.

فریدون سروری، رییس اداره شهرسازی ولایت هرات می گوید که کار فاز اول که شامل خشت فرش، بازسازی  ایوان، پاک کاری، ترمیم ۱۰۰ متر کاشی را شامل می شود؛ به پایان رسیده است.

آقای سروری می گوید که فقط بخش کاشی کاری و لایه برداری آن توسط آمریت آبدات تاریخی به همکاری تصدی دولتی ساخته خواهد شد.

گفته می شود پس از آنکه؛ ساخت و ساز شرکت متعهد معیاری نبوده؛ کار قست از آن به تصدی دولتی سپرده شده که توسط اداره آبدات تاریخی هرات نیز نظارت می شود.

روند بازسازی مسجد جامع هرات در سه مرحله انجام می شود.

فاز اول در بخش ترمیمات ابتدایی؛ فاز دوم استحکامات، و فاز سوم، ساخت و ساز بیرونی این بنا است.

هزینه این بازسازی بالغ بر ۲۴ میلیون افغانی است.

اما روند ترمیم این بنا گویا معیاری نبوده و واکنش شورای ولایتی و اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات را به همراه دارد.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات میگوید که قرداد بازسازی این بنای تاریخی  به یک شرکت که کار آن معیاری نیست؛ سپرده شده است.

گفته می شود هنگام عهد قرارداد به فرمان ریاست جمهوری؛ اداره اطلاعات و فرهنگ در جریان نبوده است؛ این اداره می گوید که با وجود آن هم، نگرانی های شان را از آسیب رسیدن به این بنا تاریخی اعلام کردند.

زلمی صفا، آمر آبدات تاریخی؛ اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید هیئت های از پایتخت، کار بازسازی این بنا را کنترل می کنند که خود کار غیر حرفه ای است.

آقای صفا می گوید که پس از اعلام نگرانی این اداره؛ بخشی از قرارداد لغو و به تصدی دولتی داده شده است.

او گفت که در سال جاری قسمتی از قرارداد با یک تصدی دولتی بسته شده است؛ که امیدواری وجود دارد تا کار بازسازی آن با کیفیت بهتر انجام شود.

مسجد جامع هرات؛ جز پنج مسجد بزرگ جهان است؛ کارشناسان می گویند که نگرانی هایی از آسیب رسیدن در جریان مرمت و بازسازی غیر معیاری به این بنا وجود دارد.

ولی شاه بهره، آگاه فرهنگی در هرات می گوید که ریاست شهر سازی و آمریت آبده های فرهنگی باید با هماهنگی های بیشتر کار کنند؛ تا این میراث فرهنگی بهتر مرمت شود.

مسجد جامع هرات در درازای تاریخ، فراز و فرودهای زیادی را دیده‌است. این بناء از لحاظ تاریخی، بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد