واردات مواد کم کیفیت از کشورهای همسایه، همواره انتقاد هرات نشینان را به همراه داشته است. با وجود تلاش های حکومت برای جلوگیری از ورود این کالا ها به ویژه مواد غذایی، اما همچنان شکایت ها از وارد شدن مواد کم کیفیت بلند است. عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات می گوید که انتقال […]

واردات مواد کم کیفیت از کشورهای همسایه، همواره انتقاد هرات نشینان را به همراه داشته است.

با وجود تلاش های حکومت برای جلوگیری از ورود این کالا ها به ویژه مواد غذایی، اما همچنان شکایت ها از وارد شدن مواد کم کیفیت بلند است.

عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات می گوید که انتقال گمرک به اسلام قلعه، سبب شده تا آنان نظارت درستی بر مواد وارداتی در بازار نداشته باشند، و هرازگاهی این مواد به گونه ای آزادانه وارد بازار شود.

او گفت:” از زمانیکه کنترول کیفیت غذا ساخته شد، متأسفانه از روزی که گمرک به مرز اسلام قلعه انتقال داده شد نمونه های مواد غذایی که باید انتقال پیدا کند، انتقال پیدا نمیکند و … حالا ما هم نمیتوانیم مواد غذایی که از طریق گمرک وارد می شود را تضمین کنیم”.

چندی پیش آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی با هزینه بیش از ۲۵۰ هزار دالر امریکایی در هرات افتتاح شد.

گفته ها بر این بود که پس از آغاز به کار این آزمایشگاه، واردات مواد بی کیفیت به هرات متوقف خواهد شد اما گویا تاکنون کارآیی نداشته است.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات خواهان جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت و اقدام به موقع حکومت محلی است.

او گفت:” این پوشیده نمی شود که مواد بی کیفیت وارد بازار می شود و این واضح است که دست مافیا و فساد گسترده در گمرک وجود دارد و این دست همیشه بالا بوده و فعلآ به اراده مسئولین که در این بخش وجود دارد هیچ امیدواری هم نداریم که این فساد یا کم شود و ما شاهد کنترول دقیق مواد غذایی باشیم”.  

در حال حاضر روزانه ده ها محموله مواد غذایی از مرز اسلام قلعه وارد هرات می شود.

احمد سعید عظیمیان، معاون سرمایه گذاری اتاق های تجارت هرات می گوید که در حال حاضر ۹۵ درصد از مواد وارداتی در گمرک هرات، تنها با مشاهده، مورد بررسی قرار میگیرد.

او گفت:” من فکر میکنم که حداقل ۵ درصد از مجموع کالاهای مواد غذایی که وارد افغانستان می شود اگر به لابراتوار انتقال داده می شود ۹۵ درصد دیگر به صورت فیزیکی معاینه می شود و نمیتوان کیفیت آن را تشخیص داد”.

انواع مصالح ساختمانی، میوه، تره بار و مواد غذایی از مهم ترین اقلام وارداتی به افغانستان است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات اما تاکید دارد که آنان برای جلوگیری از وارد شدن مواد بی کیفیت به ویژه مواد غذایی به داخل هرات، از هیچ کاری دریغ نخواهند کرد.

در گذشته مواد غذایی برای کنترول به مرکز کشور فرستاده می ‌شد اما پس از آغاز به کار آزمایشگاه در هرات این روند در این ولایت انجام شد.

این در حالیست که چندی پیش پیدا شدن قرص در داخل کیک های تولید شده در ایران خبرساز شد.

با این حال دور از تصور نیست که این کیک ها و سایر مواد غذایی بی کیفیت، به بازارهای هرات راه پیدا کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد