هرات به عنوان قطب اقتصادی کشور محسوب می شود اما تاکنون به گونه کامل نگرانی ها و چالش های فرا راه سرمایه گذاران این ولایت برطرف نشده است. مسئولان اداره صنعت و تجارت هرات می گویند که از ابتدای سال تاکنون دست کم ۴۰۰ جواز سرمایه گذاری را لغو کرده اند. میر عارف صادق، سرپرست […]

هرات به عنوان قطب اقتصادی کشور محسوب می شود اما تاکنون به گونه کامل نگرانی ها و چالش های فرا راه سرمایه گذاران این ولایت برطرف نشده است.

مسئولان اداره صنعت و تجارت هرات می گویند که از ابتدای سال تاکنون دست کم ۴۰۰ جواز سرمایه گذاری را لغو کرده اند.

میر عارف صادق، سرپرست اداره صنعت و تجارت هرات می گوید که سرمایه گذاران به میل خود و بنابر دلایل مختلف جواز را لغو کرده اند.

او گفت:” از ۹ ماه گذشته تا حال بیش از یک هزار جواز جدید برای سرمایه گذاران توزیع شده که نظر به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش را نشان می دهد و تعداد جواز های که لغو شده به مراتب کمتر از جواز های جدید است که در حدود ۴۰۰ جواز بنابر مشکلاتی که خودشان دارند لغو شده است”.

جواز های لغو شده انفرادی و تجارتی است.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن با ابراز نگرانی می گوید که نبود امنیت کامل و عدم برنامه های حمایتی باعث شده تا شماری در کشورهای ایران و ترکمنستان سرمایه گذاری کنند.

او گفت:” وقتی امنیت نباشد و امنیت نداشته باشی طبیعی است که جواز خود را لغو میکند و به کشوری می رود که امنیت دارد، احترام می شود، فساد وجود ندارد و کشوری که تمام زیر بنا ها در پارک های صنعتی موجود است و بخاطر آرامش اطفال شان است و شرایط تحصیل آماده است؛ … ازبکستان همین حالا دروازه های خود را بروی سرمایه گذاران باز کرده است”.

برخی از اعضای شورای ولایتی هرات هم از نبود برنامه های حمایتی دولت در قسمت سرمایه گذاری انتقاد میکنند.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که تاکنون حکومت برنام های حمایتی موثری نداشته و چالش امنیتی هم همچنان وجود دارد.

او گفت:” آنطور که باید از تجار ملی و از تولیدات در شهرک های صنعتی حمایت نشده و بخش امنیتی مشکل دارد  و برنامه های حمایتی که باید می بود نیست و ما امیدواریم که بر این موضوعات فوکس شود و زیاد تر تجار ما را حمایت کنند”.

بر اساس معلومات، بیشتر افرادی که جواز سرمایه گذاری خود را لغو کرده اند، تجارت های کوچک با سرمایه حداقل ۲۰۰ هزار افغانی داشته اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که به منظور تسهیل امور تجارتی برنامه های روی دست دارند.

او گفت:” توجه ما روی شهرک صنعتی است. فراهم سازی سهولت های بیشتر در داخل شهر هرات از جمله برنامه های است که میتواند سکتور خصوصی را تشویق و ترغیب به سرمایه گذاری کند که امیدوارم هستم که این تلاش های مشترک ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و انکشافی شود”.

با این همه مسئولان اداره صنعت و تجارت هرات می گویند از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار جواز سرمایه گذاری را توزیع کرده اند.

در کنار فعالیت سرمایه گذاران کوچک در حال حاضر بیش از ۳۰۰ کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی هرات فعالیت دارند اما بسیاری از مالکان کارخانه ها نیز از عدم حمایت دولت در راستای جلوگیری از واردات محصولات مشابه ابراز نگرانی میکنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد