ریاست مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات می گوید که از آغاز سال تاکنون ۹ هزار فامیل بی جا شده داخلی به این ولایت آمده اند که از این میان، به ۵ هزار آنان کمک های اساسی صورت گرفته است. جاوید نادم، رییس اداره مهاجرین می گوید قرار است بزودی برای ۱۰ هزار خانواده دیگر […]

ریاست مهاجرین و عودت کنندگان ولایت هرات می گوید که از آغاز سال تاکنون ۹ هزار فامیل بی جا شده داخلی به این ولایت آمده اند که از این میان، به ۵ هزار آنان کمک های اساسی صورت گرفته است.

جاوید نادم، رییس اداره مهاجرین می گوید قرار است بزودی برای ۱۰ هزار خانواده دیگر کمک های زمستانی توزیع شود. این ده هزار خانواده بی جاشده گان از ولسوالی ها و ولایت های همجوار هرات اند.

آقای نادم می گوید که این کمک ها شامل پول نقد؛ مواد ارتزاقی، پول برای ساخت سرپناه را می باشد که به همکاری موسسات خارجی فراهم می گردد.

به گفته ی او این کمک ها کافی نیست؛ چرا که در زمستان سال روان، بیش از ۵۰ هزار فامیل به کمک اساسی نیاز دارند.

اما نگرانی جدی؛ از ایجاد خیمه های خیالی در میان مهاجران داخلی به خصوص در مناطق “کمپ شیدایی” هرات  برای دریافت کمک، سر پناه و مستفید شدن از برنامه های آموزشی می باشد.

آقای نادم در این رابطه می گوید: شما اگر کمپ ها را دیده باشید، خیمه های که از سوی موسسات توزیع شده است، دارای لوگو مشخص موسسات هستند. همچون خیمه های برای ما اعتبار دارد؛ نه آن خیمه های که با چادر بر پا کردند.

در همین حال گفته می شود که خیمه های خیالی در میان  بیجا شده گان درحال گسترش است. بر اساس شواهد بیجا شدگانی که تحت پوشش حمایت های چون خانه و مسکن قرار گرفته اند، دوستان و اقوام شان را دعوت می کنند تا آنها نیز صاحب ملک شوند.

شورای ولایتی هرات تنها راه حل این معضل را مورد حمایت قرار دادن بی جا شدگان در ولایت های خودشان می داند.

غلام حبیب هاشمی، معاون شورای ولایتی هرات می گوید او باورمند نیست که این کمک ها به افراد آن  مستحق برسد.

آقای هاشمی می گوید که اگر موسسات و ریاست مهاجرین کمک ها را در ولایت خود بیجا شد گان توزیع کنند، موثر خواهد بود.

مقام ولایت هرات، طرح ثبت کمک ها برای مهاجران را یگانه راه شفاف توزیع کمک ها می داند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که این اداره تلاش دارد که موسسات را قانع سازد تا بیجا شدگان را در ولایت خودشان مورد حمایت قرار بدهند.

در هرات ۹۰۰۰ هزار فامیل به سر می برند که بر اثر جنگ و خشک سالی مجبور به ترک خانه شان شده اند.

نزدیک به ۳ هزار خانواده دوباره به مناطق شان برگشت داده شده است که از این میان بیش از دو صد خانواده در حال بازگشت به ولسوالی ها و ولایت های شان هستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد