تفتیش و بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری امروز رسما از سوی کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات آغاز شد. آرای ۱۷۷ محلی که از مرکز تشخیص داده شده که دچار مشکل تخنیکی اند دوباره شمارش و چک می شوند. در هرات ۱۵۶۳ محل رای دهی در روز انتخابات فعال بود. داوود صدیق زاد، رییس کمیسیون انتخابات […]

تفتیش و بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری امروز رسما از سوی کمیسیون ولایتی انتخابات در هرات آغاز شد.

آرای ۱۷۷ محلی که از مرکز تشخیص داده شده که دچار مشکل تخنیکی اند دوباره شمارش و چک می شوند.

در هرات ۱۵۶۳ محل رای دهی در روز انتخابات فعال بود.

داوود صدیق زاد، رییس کمیسیون انتخابات در هرات می گوید تفتیش و بازشماری محلات تعیین شده، باید قبل از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات انجام شود.

“این آرا شامل تمام بخش های هرات می شود و بخش های که مشکل دارند مشکل تخنیکی مثلا فورم نتایج شان در روز انتخابات به شکل درست آن خانه پری نشده بود، تاپه و امضا نداشته یا نرسیده داخل صندوق او محلات تفتیش میشه، اگر فورم درست بود که خوب اگر نه می رود به بازشماری آرا”.

روند تفتیش و بازشماری آرا در حالی آغاز می شود که شماری از تیم های انتخاباتی این روند را تحریم کردند و ناظران شان در کمیسیون های ولایتی حضور ندارند.

در برنامه ی امروز نیز تنها ناظران تیم “مادر وطن” و “دولت ساز” حضور داشتند.

گل محمد طارق، رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات می گوید شمارش آرا بخاطر تحریم هیچ تیم انتخاباتی متوقف نخواهد شد.

“اینگونه نیست که ما بخاطر تیم ها روند بازشماری را متوقف کنیم نخیر ناظران ما هستند روند هم مطابق تقسیم اوقات کمیسیون انتخابات انجام می شود و زمانی که نتایج اعلام شد درصورتی که کدام مشکلی وجود داشت ما به شکایت های شان رسیدگی می کنیم”.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و از نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری دیروز تاکید کرد که خواهان روشن شدن سرنوشت ۳۰۰ هزار رای مبهم و باطل شدن نزدیک به ۲۵۰۰ صندوق رای فاقد اطلاعات بیومتریک است.

جمال ناصر حبیبی، نماینده ی تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید کمیسیون به تعدادی از رای ها، به شکل غیر قانونی، ارزش رای پاک را داده و خلاف قانون عمل کرده است.

او می گوید این تیم نتیجه ی بازشماری آرا را نمی پذیرد.

“ما توقع نداریم کمیسیون خلاف قانون عمل کند می خواهیم آرای مردم به شکل درست آن حساب شود. تحریم می کنیم و علاوه بر آن منتظر می مانیم که اگر کدام تخطی صورت گیرد آن وقت است تا بدانیم رهبریت مان در مرکز چه تصمیمی می گیرد”.

ناظران تیم های انتخاباتی که در برنامه ی امروز حضور داشتند می گویند تا کنون مشکلی خاصی وجود نداشته و روند به شکل درست آن پیش می رود.

“هر چند هیات از مرکز دیرتر رسید اما فعلا کدام مشکلی نیست در برخی قسمت ها پروسه کمی زمانگیر است اما خوب پیش می رود”.

محمد باقری، مسئول مجتمع جامعه مدنی افغانستان اما می گوید اکثر محلاتی که امروز برای تفتیش و بازشماری انتخاب شده اند از داخل شهر است.

او می گوید به رغم اینکه پروسه ی رای دهی در این محلات با دستگاه بایومتریک انجام شده اما حالا دستگاه بایومتریک کد برگه ی رای دهی را نمی خواند.

“از لیسه ی گوهر شاد ناحیه سوم است آمده که باید تفتیش و بازشماری شود و دستگاه بایومتریک تعداد زیادی از آرا را نتوانست که بخواند به رغم اینکه به روز انتخابات ما در این محل شکایات چندانی نداشتیم اما حالا اینکه دستگاه بایومتریک نمی خواند ما هم نمی دانیم و برای ما هم جالب است”.

آنچه حالا مایع نگرانیست واکنش تیم هایست که اعلام نتایج ابتدایی را تحریم کرده اند و می گویند برای شان قابل قبول نیست.

نگرانی که خبر از آغاز یک بحران دیگر می دهد.

اما آیا واقعا بحران رخ خواهد داد؟

داوود عرفان آگاه سیاسی:

“بحران هم اکنون هم شکل گرفته، موضع تخنیکی کمیسیون به موضع سیاسی تقلیل یافته کما اینکه ما دیروز بیانیه ی تیفا را داشتیم که فرایند را غیر قانونی می دانستند خوب اینها نشان می دهد که بحران آغاز شده است و اینکه در دو سه روز آینده چه اتفاقی خواهد افتاد من فکر می کنم  دو احتمال وجود دارد یک اینکه یا کمیسیون عقب نشینی می کند که عقب نشینی کمیسیون دوباره انتقاد دولت ها را در پی خواهد داشت یا اینکه کمیسیون با همین فرمان پیش می رود و عواقب بحران سیاسی کشور را به جان میخرد”.

قرار است کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به تاریخ ۲۳ همین ماه یعنی دقیقا ۳ روز بعد اعلام کند.

پیش از این قرار بود نتایج ابتدایی به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود اما بنابر مشکلات تخنیکی و عدم آمادگی کمیسیون مستقل انتخابات، به تعویق افتاد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد