ساخت خط آهن هرات_خواف از جمله بزرگترین برنامه های حکومت است که از چند سال به این طرف کار آن آغاز شده است. طول مجموعی خط آهن هرات – خواف ۱۳۰ کیلومتر است که شامل چهار بخش می شود؛ کار ساخت سه بخش آن بر بنیاد توافقات میان افغانستان و ایران، از مسئولیت های ایران […]

ساخت خط آهن هرات_خواف از جمله بزرگترین برنامه های حکومت است که از چند سال به این طرف کار آن آغاز شده است.

طول مجموعی خط آهن هرات – خواف ۱۳۰ کیلومتر است که شامل چهار بخش می شود؛ کار ساخت سه بخش آن بر بنیاد توافقات میان افغانستان و ایران، از مسئولیت های ایران شمرده شده است.

اما حال مسئولان نمایندگی وزارت خارجه و اعضای شورای ولایتی هرات از کندی جریان کار ریل گذاری خط راه آهن هرات- خواف انتقاد میکنند.

امین الله آزادانی، نماینده وزارت خارجه در هرات می گوید که کار قطعه سوم به درازا کشیده شده است.

او گفت:” قطعه سوم تا حال تکمیل نشده و ما از بخش های تخنیکی میخواهیم تا آسیب شناسی بیشتری داشته باشند که علت و دلیل کندی کار در قطعه سوم چیست و اما قسمت قطعه چهارم تدارکات تکمیل شده و موضوع استملاک زمین و تثبیت مالکیت آن آغاز شده است”.

قرار بود کار ساخت خط آهن هرات – خواف ۵ سال پیش به پایه اکمال برسد.

این خط آهن، هرات را به ایران و از آنجا به اروپا وصل میکند که این امر میتواند منجر به افزایش تبادلات کالا و بهبود تجارت شود.

عبداالرحیم صالحی، عضو شورای ولایتی هرات، مسئولان محلی را به عدم پیگیری این پروژه اقتصادی متهم میکند.

او گفت:” من فکر میکنم که خط راه آهن هرات – خواف از هفت خوان رستم هم بدتر شده برای ما؛ در حقیقت یعنی کم کم نا امید کننده می شود، چرا وقت عمل نمی رسد و به بهره برداری نمی رسد و متأسفانه یک سری کم کاری ها و یا عدم پیگیری ها از طرف خود اداره محلی تا اندازه ی صورت گرفته و ما میخواهیم که مسئولین به طور جدی پیگیر باشند”.

چندی پیش کار ریل گذاری و بخش های مختلف قطعه سوم بنابر دلایلی متوقف شده بود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که اداره ی محلی هرات آماده حل تمام مشکلات موجود بر سر راه این پروژه است.

او گفت:” در بخش امنیت ما هیچگونه مشکلی حالا نیست و اگر مشکلات تخنیکی وجود داشته باشد ما تعهد داریم که از طریق اداره خط راه آهن بخاطر حل مشکلات اقدام کنیم”.

با این همه مسئولان اداره خط راه آهن هرات- خواف می گویند که دست کم ۱۰ درصد از ختم کار قطعه سوم باقی مانده است.

ذبیح الله طاهری، رئیس اداره خط آهن هرات – خواف دلیل کندی جریان کار را شروع فصل بارندگی ها و سردی هوا عنوان می کند و می گوید که دست کم تا ۶ ماه آینده قطعه سوم به بهره برداری خواهد رسید.

او گفت:” انتقال ریل، دستگاه های سوزن، دستگاه زیرکوب شروع شده و امروز اولین محموله برای ما رسیده که شامل باطری ها است که برای ایستگاه های خط راه آهن و تجهیز سیستم مخابراتی استفاده می شود و روند انتقال بار ها ادامه دارد تا یک ماه و طبق بررسی های که خود کشور ایران و ما انجام دادیم در حدود ۱۰ درصد کار مانده است که خط تکمیل شود”.

رئیس اداره خط راه آهن هرات – خواف می گوید که با تکمیل بخش سوم، آماده گی ها برای آغاز کار بخش چهارم با طول ۸۷ کیلومتر گرفته خواهد شد.

کار ساخت قطعه چهارم مربوط دولت افغانستان است که با کمک مالی ایتالیا ساخته خواهد شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد